Jak funguje imunita ženy v těhotenství

Na jednu stranu má tělo těhotné ženy vlivem hormonů horší obranyschopnost před některými vnějšími patogeny, přitom se ale projevy některých autoimunitních nemocí mohou naopak mírnit. Co víme o fungování imunity v těhotenství a co z toho vyplývá pro těhotn

Imunita

Lepší i horší imunita: Co to znamená?

Plod je matčin pouze z poloviny. Druhá polovina genetické informace pochází od zcela cizího organismu (otce) a není tak vlastní matčinu tělu, které by přirozeně mělo mít tendenci plod odstranit.

Zjednodušeně můžeme takový stav přirovnat třeba k transplantovanému orgánu.

Co se však děje při těhotenství, je fascinující. Už od okamžiku „uhnízdění“ v děloze má oplodněné vajíčko schopnost čelit obrannému systému matky, a to má přitom jen několik málo buněk. Přizpůsobuje se i matčin organismus a tlumí, chcete-li vypíná, svou imunitu tak, aby byl umožněn růst a vývoj plodu. Sám organismus matky ho aktivně vyživuje, případně i (částečně) na svůj úkor, a chrání ho.

Organismus ženy potlačuje část své imunity a dochází ke snížení obranyschopnosti proti infekcím. Proto je obvyklé, že v těhotenství je častější například výskyt oparu, ale i respiračních onemocnění nebo zánětů močových cest.

U respiračních onemocnění to není dáno pouze změnami v imunitním systému, ale také změnami v hladinách hormonů. Navíc se během těhotenství kvůli rostoucímu tlaku v dutině břišní snižuje funkční kapacita plic. Podobně je to s opakovanými infekcemi močových cest. Kvůli zvýšenému tlaku v dutině břišní se úplně nevyprázdní močový měchýř, což může vést k častějším zánětům.

Doporučení: V období zvýšeného výskytu respiračních onemocnění se vyhýbejte uzavřeným prostorám s vysokou koncentrací lidí nebo používejte respirátor.

Naopak u jiných onemocnění se může stav během těhotenství dočasně zlepšit. Jak je to možné? Měnící se hladiny hormonů, vyšší množství krve v oběhu a další změny v těle během těhotenství mohou mít pozitivní vliv na některé aspekty zdravotního stavu. Konkrétní příčiny možného zlepšení se však individuálně liší. Velmi obecně se dá říct, že u uvedených nemocí může nastat mírné zlepšení:

  • Revma neboli revmatitická artritida
  • Bechtěrevova nemoc (pokud se nevyskytuje v páteřní krajině)
  • Roztroušená skleróza
  • Lupénka
  • Akné

Specifický je vývoj u alergií. Ty totiž fungují poměrně nepředvídatelně. Zatímco u některých žen v období těhotenství alergické projevy ustupují, dokonce mizí, a to někdy i dlouhodobě, u jiných žen zůstává alergie neměnná a u dalších se může projevit poprvé v životě. Po těhotenství a kojení alergie buď ustoupí, nebo pokračuje dalším vývojem primárního alergenu, tedy že se „přesměruje“ na něco dalšího.

Předvídat, jak se během těhotenství zachová alergie, je tak spíš věštění z křišťálové koule. Podobná situace je také u atopického ekzému, který je specifickým projevem alergie.

V těhotenství se mohou vyskytnout i jiné druhy zánětů kůže (dermatitid) s odlišnou příčinou než atopický ekzém. Pokožka v těhotenství reaguje různě a je potřebné jí věnovat zvýšenou péči. Vyzkoušejte například olej proti striím od francouzské dermokosmetické značky Uriage.

Jak posílit imunitu v těhotenství

Podpora přirozené obranyschopnosti organismu těhotné ženy stojí na třech pilířích: vyvážený jídelníček bohatý na živiny, dostatečný pitný režim a pravidelná pohybová aktivita. Snadno se to řekne, ale propracovat se ke zdravému životnímu stylu stojí hodně úsilí. Ale krásnou odměnou je silnější imunita a k tomu prevence celé řady onemocnění. V těhotenství je zodpovědný přístup k životnímu stylu rovněž důležitým předpokladem úspěšného těhotenství i narození zdravého potomka.

Doporučená skladba jídelníčku

Denně celkem pět až šest menších porcí a dostatečný pitný režim.

Zlaté pravidlo zní: Nejezte za dva, ale dvakrát zdravěji.

  • Kvalitní bílkoviny (2–3 porce denně) - všechny druhy masa, vejce, luštěniny
  • Ovoce a zelenina (1–2 porce denně) - v syrovém stavu i tepelně upravené
  • Mléčné výrobky (nejméně 1 porce denně) - mléko, jogurty, zakysané mléčné výrobky
  • Vláknina (4–6 porcí denně) - celozrnné pečivo, ovoce, zelenina
  • Tuky (nejméně 1 porce denně) - kvalitní olej, máslo, sádlo, nejlépe však tuky obsažené v kvalitním mase (místo ztuženého rostlinného tuku v cukrovinkách), případně pak také semínka a ořechy

Pitný režim záleží rovněž na ročním období, potřebný objem tekutin si můžete spočítat jednoduchým vzorečkem:

Váš objem pitného režimu je minimálně 0,4 litru na 10 kg hmotnosti/den. Další, trošku přesnější výpočet je: 30 ml na každý kilogram váhy.

Kávu vynechte úplně, nebo zvolte bezkofeinovou variantu. Pokud se kávy nedokážete vzdát, alespoň ji omezte na nejvýše dva šálky denně. Jediné množství alkoholu, které lze doporučit těhotné ženě, je nula.

  Potraviny, které se nedoporučují
Společné mají jednu věc – právě ony jsou potenciálním zdrojem infekce, která může kvůli snížené imunitě organismu těhotné ženy způsobit mohutnější zdravotní problém, než jakým by taková infekce byla u ženy mimo těhotenství. Jsou to plísňové sýry a salámy, tatarský biftek, syrová vejce, nepasterizované mléko a mléčné výrobky, sushi a jiné pokrmy se syrovým rybím masem.

 

Doplňky stravy v těhotenství

Pro posílení imunity jsou nejvhodnější vitaminy speciálně určené těhotným ženám, ačkoliv na jejich obalu nic o imunitě obvykle není.

Těhotenské vitaminy mají pečlivě zvolené složení tak, aby nejlépe reagovaly na specifické potřeby organismu těhotné ženy. To znamená, že komplexně přispívají k podpoře normálního zdravotního stavu během gravidity.

V dnešní době je na výběr nejen z mnoha značek a výrobců, ale přípravky jsou rozděleny i podle trimestrů, neboť v průběhu těhotenství se potřeba určitých látek mění. Typicky na začátku těhotenství je důležitá kyselina listová a na konci těhotenství zase například železo.

O vhodných doplňcích stravy v těhotenství se poraďte se svým ošetřujícím gynekologem nebo lékárníkem.

 

--

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY: