Které těhotenské vitaminy má smysl užívat a proč?

V prvním trimestru se doporučuje užívat kyselinu listovou ve formě tabletek, ale co dál? Jaké vitaminové doplňky stravy v těhotenství zvolit a kdy je brát? Jsou vůbec zapotřebí? Lékárníci z lékáren Dr.Max pro vás připravili malé shrnutí.

Vitamíny v těhotenství

Kyselina listová

Kyselina listová, také známá jako folát nebo vitamin B9, podporuje krvetvorbu a je klíčová pro správný neurologický vývoj a růst plodu v prvních třech měsících těhotenství.

Dá se získat i přirozeně z potravy, vyskytuje se totiž v listové zelenině, ale také v játrech nebo kvasnicích. Z potravy se však poměrně málo vstřebává a vařením se navíc většina látky zničí, proto se plošně doporučuje její užívání ve formě potravinových doplňků.

Běžně dospělá žena potřebuje kolem 180 μg (mikrogramů) kyseliny listové denně, během těhotenství se uvádí 400 až 600 μg denně. S ukončeným 12. týdnem těhotenství význam jejího užívání klesá, protože plod má základní neurologickou strukturu již vyvinutou, a kyselina listová už není tak podstatná. Podle studie z roku 2019 však mělo užívání kyseliny listové po celou dobu těhotenství pozitivní přínos.

Jaké další vitaminy jsou v těhotenství vhodné?

I dalších vitamínů je během těhotenství zapotřebí víc, například vitaminy A, E, D nebo K, všechny vitaminy skupiny B nebo známý vitamin C. Rozdíl v potřebné dávce pro těhotné ženy není tak markantní a není nutné látky doplňovat pomocí vitaminových tobolek za předpokladu, že se těhotná žena stravuje podle zásad zdravé výživy a její jídelníček je dostatečně pestrý a bohatý na živiny.

Které vitaminy (a minerály) jsou v těhotenství významné

  • Vitamin D
    ovlivňuje kvalitu vývoje kostí plodu, jeho nedostatek zvyšuje riziko těhotenské cukrovky (gestačního diabetu), preeklampsie a nižší porodní hmotnosti dítěte.
  • Železo
    pro svůj význam při krvetvorbě, ale také při transportu kyslíku v krvi. Plod si navíc z matčina organismu vytváří vlastní zásobu železa na dobu přibližně 4 měsíců po porodu, a pokud těhotná žena nemá dostatek železa pro vytvoření takové zásoby, zvyšuje se riziko pozdějších zdravotních komplikací dítěte.
  • Jód
    přispívá ke správné funkci štítné žlázy, která plní během těhotenství důležitou roli při vylučování hormonů, jež těhotenství přímo ovlivňují.
  • Omega-3 mastné kyseliny (DHA/EPA) tvoří důležitou stavební látku pro růst a vývoj mozku dítěte, ale i jeho zraku nebo kardiovaskulárního systému.

Pokud však má nastávající maminka nějaké stravovací omezení nebo si je vědoma nedostatečně pestrého jídelníčku, je vhodné zařadit vitaminové doplňky stravy. Jejich užívání vždy konzultujte s ošetřujícím lékařem.

Vitamíny v těhotenství

Doporučený jídelníček těhotné ženy:

  • Bílkoviny (kvalitní maso, vejce, luštěniny) 2–3 porce denně
  • Ovoce a zelenina nejméně 1 porce denně
  • Vláknina (celozrnné pečivo, ovoce, zelenina) 4–6 porcí denně
  • Mléčné výrobky nejméně 1 porce denně
  • Tuky (oleje, máslo, sádlo, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny) nejméně 1 porce denně
  • Tekutiny (nejlépe čistá voda, ovocný čaj) více než 2 litry denně

Maso, ale i ovoce a zelenina by měly být co nejvíce rozmanité, díky tomu si zajistíte dostatek vitaminů, minerálních látek, ale také kvalitních tuků. Naopak se vyhněte ztuženým rostlinným tukům z cukrovinek nebo přílišnému množství živočišných tuků z uzenin.

Minerální látky

Platí zde totéž co u vitaminů. Pokud je jídelníček těhotné ženy dostatečně pestrý a racionální, není nutné přidávat potravinové doplňky stravy s obsahem minerálních látek.

Přesto se může stát, že žena trpí nějakou formou potravinové intolerance, je vegetariánka, veganka nebo má jiné stravovací omezení, pak je vhodné doplňky stravy přece jen užívat.

Kdy se tedy doporučuje užívat vitaminové doplňky stravy během těhotenství?

Při ideální konstelaci normálního zdravotního stavu a možnosti rozmanitého jídelníčku není nutné v těhotenství užívat doplňky stravy, ale mohou nastat různé situace, kdy dodatečný příjem vitaminů a minerálních látek prospěje mamince i miminku.

  • Zdravotní omezení maminky
    U mnoha onemocnění či chronických zdravotních obtíží nastávající maminky je vhodné průběžně doplňovat vitaminy a minerální látky. Dostatečná zásoba zdraví prospěšných látek přispívá k normálnímu růstu a vývoji plodu.
  • Nedostatečný jídelníček
    Vegetariáni a vegani by měli vždy v těhotenství zvážit, zda by bylo možné na omezenou dobu těhotenství a kojení do stravy vrátit živočišné složky. V opačném případě je téměř nezbytné užívat adekvátní doplňky stravy, aby miminko dostalo všechny potřebné látky.
  • Alergie a potravinová nesnášenlivost
    Může to být celiakie, ale i nesnášenlivost laktózy či jiná potravinová alergie, která znemožní nastávající mamince dodržet pravidlo pestrého jídelníčku. Tehdy je nezbytné chybějící článek stravy doplnit uměle.
  • Vyšší věk nastávající maminky
    Ideální věk na rození dětí neexistuje a plnohodnotné rodičovství si mohou užít ženy ve dvaceti i ve čtyřiceti. Bohužel vyšší věk maminky s sebou nese vyšší riziko komplikací v průběhu těhotenství a je na místě preventivně doplňovat vitaminy a minerální látky pro správný vývoj a růst miminka i pro zdravotní stav maminky.

Jaké potravinové doplňky zvolit?

Nikdy neužívejte běžné přípravky, mohou obsahovat vyšší dávky vitaminů a minerálních látek, než je vhodné v těhotenství konzumovat. Naopak je k dispozici celá řada potravinových doplňků, které jsou přímo určeny pro těhotné ženy, dokonce jsou odlišeny trimestrálně. Pro první trimestr obsahují vyšší dávku kyseliny listové a pro třetí trimestr naopak poskytují dostatek omega-3 a omega-6 mastných kyselin a další látky. Některé doplňky stravy zahrnují širší spektrum látek, jiné jsou střídmější, zvolte si takové, které budou nejlépe vyhovovat vašim potřebám.

Lékárny Dr.Max nabízí široké portfolio produktů, ze kterého si každá nastávající maminka vybere potravinový doplněk přesně podle svých specifických potřeb. O užívání doplňků stavy v těhotenství se vždy poraďte se svým ošetřujícím gynekologem nebo lékárníkem.

---

Související články: