Osmnáctý týden: Škytavka dokáže být fakt otravná!

Nesprávný týden?
upravit nastavení

Jak pokračuje vývoj?

  • Měřím asi 14 cm a vážím 150 g.
  • Mám vlastní otisky prstů, které nikdo jiný nemá.
  • Při dalším ultrazvuku se už můžeš zeptat doktora, jestli jsem holčička, nebo kluk. 
Miminko

Už si umím zívnout!

A je to tady, už jsem natolik velké, že bys mohla pomalu začít cítit, jak se pohybuju. A že jsem čilé miminko, o tom určitě není pochyb. Navíc jsem stihlo natrénovat zívání a občas mě přepadne docela otravná škytavka. Můj nervový systém pokračuje ve vývoji a všechny části nervového systému se postupně propojují. V mozku se zdokonalují moje smysly – chuť, hmat, čich, sluch a zrak.
Na nožičkách a ručičkách mám vytvořené klouby a postupně se mi vyvíjejí pevné kosti.

Vzkaz pro maminku
Můj sluch se stále zdokonaluje, a proto slyším čím dál lépe. Takže teď už můžu poslouchat i tu tvou otravnou škytavku.

Právě řešíte:

Nové pocity v bříšku

Kolem 18.–22. týdne těhotenství poprvé ucítíte, že se vaše miminko hýbe. A je to asi ten nejkrásnější pocit, který vůbec kdy zažijete. První pohyby miminka se popisují jako bublání, vlnění nebo jako doteky motýlích křídel. Jak miminko roste, intenzita pohybů se zvyšuje, až dojde na klasické a s ničím nezaměnitelné kopání.

S tím, jak se miminko postupně začíná stále častěji ozývat, samozřejmě přicházejí otázky typu: Hýbe se miminko dostatečně a je vše v pořádku?

U plodu se během dne střídají období klidu a aktivity, které trvají v průměru zhruba 20–40 minut, a vy postupně vypozorujete, kdy se vaše miminko hýbe nejintenzivněji.

Tipy a triky:

Jak na křeče v lýtkách?

Křeče v lýtkách patří k problémům, se kterými se během těhotenství můžete potkat. Křeče se většinou dostavují, když ležíte, a mohou vás vzbudit z nočního spánku.
Jak se s nimi vypořádat? Nejprve zkuste protáhnout nohu a zacvičte kotníkem. Můžete to zkusit vleže, ale někdy je vhodnější vstát. Pokud to nepomáhá a křeč nemizí, zkuste si na lýtko přiložit pytlík s ledem.

Pokud se křeče dostavují častěji, může být na vině nedostatek vápníku, hořčíku a vitaminů řady B. Proto se pokuste konzumovat víc potravin, které jsou na tyto minerály bohaté.
Hořčík najdete v luštěninách, v pečivu z celozrnné mouky, ovoci, zelenině nebo třeba v hořké čokoládě. Hodně ho obsahují také některé minerální vody. Vápník je především v mléčných výrobcích. Vitaminy řady B, zejména B1 a B12, jsou obsaženy v kynutém pečivu, celozrnných obilninách, ořeších nebo vepřových játrech. B12 najdete ve vejcích, rybách a celozrnném pečivu.

Články k tématu

  • Zmírněte těhotenské nevolnosti

    Proč těhotenské nevolnosti vznikají, jak se jim dá předcházet a jak je řešit, když nastanou? Existuje účinná medikace nebo se můžete spolehnout na babské rady? Malé shrnutí pro vás připravili lékárníci z lékáren Dr.Max.

    Zmírněte těhotenské nevolnosti
  • Kyselina listová – nepostradatelný vitamin …

    V průběhu těhotenství je dostatečný přísun vitaminů důležitější než kdykoliv jindy. Jedním z klíčových je bezpochyby kyselina listová, tedy vitamin B9. Dostatek kyseliny listové je potřebný jak pro správný vývoj miminka, tak pro bezproblémový průběh …

    Kyselina listová – nepostradatelný vitamin …
  • PÉČE O DROBNÁ PORANĚNÍ A ODŘENINY

    Odřené kolínko, drobné popálení, boule na hlavě či poštípání hmyzem. Všichni určitě dobře znáte tyto nepříjemné situace. Ačkoli na své děti svědomitě dohlížíte, není v silách nikoho z nás ochránit děti před všemi oděrkami a štípanci.

    PÉČE O DROBNÁ PORANĚNÍ A ODŘENINY