DIABETES A SPORT

Může se s diabetem sportovat? Odpověď zní jednoznačně: ANO.


Pravidelná pohybová aktivita působí příznivě na pohybový aparát a zároveň ovlivňuje řadu metabolických dějů. Podporuje léčbu diabetu, snižuje krevní hladinu tuků a cholesterolu, tak předchází riziku ucpávání tepen a navíc pomáhá udržovat optimální hmotnost.

Vhodnou sportovní aktivitu by však každý diabetik měl volit ve spolupráci se svým lékařem. Ten zohlední věk, zdravotní stav a pohybové možnosti a navrhne vhodnou formu pohybu, její četnost a intenzitu. Poradí také s případnou úpravou dávkování léků, s kontrolou krevní hladiny cukru (glykémie) a s dalšími opatřeními.

Jaká pohybová aktivita je doporučena?

Preferují se vytrvalostní aktivity, které zapojují více svalových skupin zároveň. Patří mezi ně svižnější chůze, nordic walking, běh, jízda na kole, plavání, ale také jóga, tanec nebo bruslení. Při posilování se doporučují cviky za použití vlastní váhy nebo pouze lehkých činek. Mezi nevhodné aktivity naopak patří silová cvičení se statickými výdržemi a zadržováním dechu, cvičení s rychlými pohyby, adrenalinové nebo bojové sporty, rafting, potápění a cvičení v závěsu (tzv. TRX).

Cvičí-li diabetik pod dohledem instruktora, měl by jej na svou nemoc vždy předem upozornit. Vhodné je mít u sebe vždy průkaz diabetika.

Sport a diabetes 1. typu

Pokud sportují osoby, které se potýkají s diabetem 1. typu, měly by vždy důsledně kontrolovat hladinu krevního cukru (glykémii). V závislosti na intenzitě a délce zátěže je třeba přizpůsobit dávkování inzulínu, samozřejmě vždy po předchozí konzultaci s lékařem. Obecně platí tato doporučení:

  • cvičit asi 1 hodinu po jídle
  • snížit dávky inzulinu o 25–50 % před cvičením (a případně i po cvičení)
  • věnovat důslednou pozornost kontrole glykémie (před cvičením, během cvičení a po cvičení)
  • sníst navíc 20–40 g cukru při hodnotách glykémie před cvičením pod 7 mmol/l
  • dodávat tělu průběžně další cukry (nejlépe ve formě sladkého nápoje) při cvičení trvajícím déle než 30 minut
  • nosit cukr vždy při sobě (nejlépe v podobě slazeného nápoje připraveného k okamžité konzumaci)

Sport a diabetes 2. typu

Pravidelná pohybová aktivita je společně s úpravou stravování nedílnou součástí léčby diabetu 2. typu. Ideální je hýbat se 3–6x týdně po dobu 30–45 minut. Obecně platí tato doporučení:

  • věnovat pozornost kontrole glykémie (před cvičením, bezprostředně po cvičení a 2–3 hodiny po ukončení zátěže)
  • důsledně a častěji kontrolovat glykémii při vyšší zátěži, při léčbě inzulinem nebo léky ze skupiny derivátů sulfonylurey (gliklazid, glimepirid, gliquidon)
  • kontrolovat glykémii před spaním a v noci mezi 2. a 4. hodinou, v případě intenzivní zátěže též vpodvečer
  • zvyšovat příjem cukrů před cvičením nebývá nutné
  • nosit cukr vždy při sobě (nejlépe v podobě slazeného nápoje připraveného k okamžité konzumaci)

Kdy se sportovat nesmí?

Přestože je pravidelnost pohybu důležitá, existují situace, kdy je sport pro diabetiky zakázaný:

  • zhoršení zdravotního stavu
  • hypoglykémie (glykémie pod 4 mmol/l)
  • hyperglykemie (glykémie nad 14 mmol/l)
  • ketoacidóza (ketolátky v krvi nad 1,5 mmol/l)
  • všechny stavy, kdy se diabetik necítí zdráv

Tělesná aktivita by měla být součástí života každého z nás, a to bez ohledu na věk, pohlaví, přítomnost či nepřítomnost diabetu. Pokud se léčíte s diabetem, vyberte společně s lékařem pohyb, který budete moci provozovat pravidelně, který prospěje vašemu zdravotnímu stavu a ze kterého budete mít radost.

Přečtěte si o novinkách v léčbě diabetu v článku zde

Sledujte nás na facebooku