Diabetes: doporučené a rizikové potraviny

Mnoho lidí si myslí, že diabetici musí ze svého jídelníčku zcela vyloučit sacharidy. To není úplně pravda.

Přechod na diabetickou dietu mnohem spíš představuje nastavení racionálního jídelníčku, který spočívá v omezení množství rychlých cukrů a v případě souběžné obezity i ve snížení příjmu kalorií obsažených v tucích. Pokud se pacienti naučí dlouhodobě sledovat složení potravin (hlavně poměr sacharidů a bílkovin), mohou si v malém množství dopřát téměř cokoliv, včetně kvalitní čokolády. Dietní opatření je vhodné nastavovat individuálně s ohledem na body mass index (BMI) a životní styl.

Pro úspěch dietní léčby je nutný vyvážený příjem všech základních složek potravy, tzn. sacharidů, bílkovin a tuků v pravidelných časových intervalech. Přes den by měla být pauza mezi jídly cca 3 hodiny, to odpovídá 3 větším a několika menším porcím denně.

Základním principem dia jídelníčku je snížení celkového glykemického indexu snědených jídel. Ten udává, jakou rychlostí jsou cukry obsažené v potravě přeměněny v trávicí soustavě na glukózu, která se dostane do krevního oběhu. Jinými slovy, čím rychleji dokáže potravina zvýšit hladinu glukózy v krvi (glykémii), tím vyšší má glykemický index. Nejvyšších hodnot dosahují jednoduché cukry (ke svému zpracování potřebují hodně inzulinu), nižších pak komplexní sacharidy (např. vláknina).

CO JÍST PŘI CUKROVCE?

Jídelníček při diabetické dietě má být především pestrý. Mezi doporučené potraviny patří:

  Diabetes 1. typu

  - zelenina (čerstvá, kvašená nebo šetrně tepelně upravená)
  - ovoce (s nižším obsahem cukru)
  - libové bílé maso (kuřecí, krůtí, králičí)
  - ryby a mořské plody
  - hnědá, parboiled nebo basmati rýže
  - celozrnné těstoviny, luštěniny, pohanka, bulgur, jáhly, quinoa
  - ořechy a semínka
  - celozrnné pečivo
  - bílé jogurty, acidofilní mléka, čerstvé i zrající sýry

 

Diabetici si mohou dopřát i ovoce (pro obsah vitaminů a minerálů), ale vybírat by měli to méně sladké, jako jsou různé bobuloviny, jablka nebo jahody. Naopak banány a cukrovka moc dohromady nejdou, právě kvůli vysokému obsahu cukru (podobně hroznové víno, mango, ananas apod.). Ze zeleniny lze konzumovat téměř všechny druhy, vítaná je zelenina s minimem škrobů. Ani mrkev a cukrovka není tabu. Mrkev a rajčata obsahují lykopeny nebo karotenoidy, které jsou díky antioxidačním vlastnostem zdraví prospěšné. Záleží také na zpracování, upřednostňována je čerstvá, v páře vařená nebo dušená zelenina.

Příjem kvalitních bílkovin a tuků není nijak významně omezen a jako jejich zdroj mohou sloužit vejce. Avšak smažená vejce je lepší si při cukrovce odpustit.

Ke slazení se doporučují spíše alternativní sladidla, v posledních letech se velké oblibě těší stévie. V ní obsažené steviosidy jsou až 300x sladší než klasický řepný cukr a na rozdíl od některých umělých sladidel jsou teplotně stabilní, takže je lze použít i při pečení.

CO NEJÍST PŘI CUKROVCE?

K nevhodným potravinám patří vedle sladkostí tučná a smažená jídla. Čemu se raději vyhnout?

  • bílému i třtinovému cukru, medu, sirupům, sušenkám, sladkému i bílému pečivu, slazeným nápojům, kompotovanému ovoci, marmeládám, müsli
  • polotvarům, průmyslově zpracovaným potravinám
  • ochucovadlům jako kečup, hořčice, majonéza
  • tučnému masu, konzervám, mastným uzeninám
  • knedlíkům, bílé rýži

Jak je to s brambory, které jsou oblíbenou přílohou? Brambory obsahují hodně škrobu a jejich glykemický index je poměrně vysoký, zvlášť pokud jsou smažené, pečené nebo ve formě kaše. Nicméně pokud jsou šetrně tepelně upraveny (ideálně vařeny ve slupce), mohou zůstat součástí jídelníčku.

CO PÍT PŘI CUKROVCE?

Nejvhodnějším nápojem je voda, kterou lze ochutit např. citronem. Pít se může také neslazený čaj, káva, melta nebo hořké kakao. Ovocné šťávy, džusy, slazené limonády a alkohol radíme vynechat.

DALŠÍ ČLÁNKY

Sledujte nás na facebooku