Jídla, která snižují hladinu cukru v krvi

Skutečně existují potraviny, jejichž konzumací se zvýšená hladina cukru v krvi může stabilizovat. Které to jsou, jak často si je můžete dopřát a kdy po nich sáhnout, si přečtěte v novém článku na Dr.Max DIA.

„Rostlinný inzulin“ je v černém bezu

Černý bez v naší zemi roste na každé druhé mezi a přitom obsahuje unikátní mix vitamínů a minerálních látek. Usnadňuje pocení a vykašlávání, má mírný diuretický (močopudný) účinek a je zdrojem řady vitamínů a dalších důležitých látek. Také se mu přisuzuje schopnost přispět k udržení správné hladiny cukru v krvi. Konzumace plodů černého bezu je při diabetu jednoznačně přínosná.

Z plodů černého bezu si můžete uvařit čaj, konzumovat je sušené nebo zavařené. Dejte si ale pozor na čerstvé plody, které mají projímavý účinek. Vyvarujte se také listů nebo kůry, protože jsou jedovaté.

Vitamín C je při diabetu důležitý hned dvakrát  

U diabetiků často dochází k vyšším ztrátám vitamínu C močí, což může způsobovat zhoršení imunity a zdlouhavé hojení ran. Vitamín C sám o sobě nedokáže kompenzovat diabetes, ale podporuje správné fungování metabolismu a tím přispívá i ke snížení hladiny krevního cukru. Rovněž je velmi důležitý pro posilování kondice cévních stěn a významně tak preventivně působí proti diabetické angiopatii, tedy poškození cév. V neposlední řadě vitamín C pomáhá stabilizovat hladinu cholesterolu.

Kromě citrusů má vysoký obsah vitamínu C třeba také rakytník, šípek, rajčata nebo brambory, v případě vitamínu C je ale možné doplňovat jej bez obav formou doplňků stravy, jeho přebytek totiž tělo vyloučí močí a nelze se jím předávkovat. Pozor však na dostatečný příjem tekutin, při vysokých dávkách vitamínu C a nedostatečném pitném režimu se mohou tvořit ledvinové kameny.

Borůvčí snižuje hladinu krevního cukru

Listy borůvek mají nízký glykemický index a mohou podpořit metabolizaci cukrů a přispět tak ke snížení hladiny krevního cukru. Také čerstvé borůvky jsou dobrou volbou, když přemýšlíme nad tím, co jíst při cukrovce.

TIP: Sušené borůvky vám vydrží i mimo borůvkovou sezónu a skvěle se hodí k dochucení jogurtů, ale i sladkého pečení.

jablkoJablka ovlivňují cholesterol i krevní cukr

Jablíčko před spaním neduhy zahání. Diabetici by sice neměli mít jako poslední jídlo před spaním relativně sladké jablko kvůli noční hyperglykémii následované nízkou hladinou cukru v krvi, jinak by se ale na jejich jídelníčku mělo pravidelně objevovat pro svůj úctyhodný výčet zdraví prospěšných látek, zejména prvních dvou uvedených:

  • draslík
  • vitamín C
  • vláknina
  • vitamín A
  • hořčík
  • vápník
  • železo
  • fosfor
  • mangan

Jablka také obsahují specifické flavonoidy (kvercetin), které přispívají ke stabilizaci hladiny krevního cukru. I tato látka má nicméně jen podpůrný charakter.

Zázračné kysané zelí

Kysané zelí je všestranně zdraví prospěšná pochutina. Pro diabetiky se hodí proto, že při nízkém obsahu cukrů nabízí velké množství zdraví prospěšných látek, například vitamíny C a K, vitamín B6, vitamín B9 neboli kyselinu listovou, dále mangan a vlákninu. Hladinu cukru v krvi nejenže nezvyšuje, ale naopak ji může mírně stabilizovat.

Bohužel to ale není tak, že by denní porce zelí byla řešením, jak snížit hladinu cukru v krvi a „vyřešit“ diabetes 2. typu, což se někdy uvádí v babských radách. Nemá proto žádný smysl ládovat se zelím den před kontrolou u diabetologa ve snaze vylepšit si bilanci. Zelí je skvělá potravina a má pro tělo diabetika velmi příznivé účinky, ale klíčem ke kompenzovanému diabetu, zejména 2. typu, je dlouhodobě vyvážený dietní jídelníček, dostatek pohybu, dodržování pitného režimu a pochopení, že cukrovka a pivo ani jiný alkohol se nemají příliš v lásce.

Cibule nejenom na průdušky

Cibule obsahuje významné množství vitamínu C, kyseliny listové (vitamín B9), vitamínu B6, draslíku a dalších zdraví prospěšných látek. Má antiseptické účinky a je využívána již od starověku jako přísada v kuchyni i léčivá ingredience. Ačkoliv je známá především pro svůj příznivý efekt při virózách, horečkách, kašli a rýmě, umí také snižovat hladinu cukru v krvi, a to nejlépe zasyrova, již při dávce cca 100 g.

Je však namístě upozornit i na nežádoucí účinky, k nimž patří především podráždění slinivky břišní a jater. Nehodí se proto pro osoby se zdravotními potížemi takového charakteru, ale ani při žaludečních potížích či pálení žáhy.

Česnek tlumí nárůst glykémie po jídle

cesnek

Česnek při své minimální kalorické hodnotě dokáže zmírnit nárůst hladiny cukru v krvi po jídle. Nefunguje to tak, že by stroužek česneku „pomohl“ na šlehačkový dort, spíš jej lze jako přísadu v receptech pro diabetiky používat pro zmírnění křivky nárůstu hladiny cukru v krvi po jídle, a tím lepší kompenzaci diabetu.

Podobně účinkuje i avokádo, které má ale vysokou vlastní kalorickou hodnotu, a není tak pouze přísadou, ale podstatnou složkou jídla.

Žádná potravina není kouzelná

Výše uvedené potraviny by měly být součástí jídelníčku diabetika, protože mohou přispět k lepší kompenzaci onemocnění. Jejich potenciál však má své limity, a pokud je budete konzumovat v jídle, které neodpovídá dietě při cukrovce, nemají moc zvrátit nepříznivou povahu takového pokrmu, například již zmíněného šlehačkového dortu.

Klíčem ke kompenzovanému diabetu je pečlivě dodržovat zásady diabetické diety, snižovat nadměrnou tělesnou hmotnost, dostatečně pít, omezit konzumaci alkoholu, pravidelně se hýbat a správně užívat léky.

Sledujte nás na facebooku