Jak vybírat v restauraci a ve fastfoodu

Pokud nemáte možnost si vždy uvařit vlastní jídlo a například na obědy chodíte do restaurací či jídelen, je nutné dbát na správný výběr pokrmu.

Vhodné je navštěvovat již vyzkoušené restaurace, jež mívají v nabídce pokrmy, které budou splňovat vaše kritéria. Nebojte se číšníka zeptat, z čeho se pokrm skládá, a případně požádat o drobné úpravy.

Hlavní jídla

Jídlo se snažte vždy vybírat tak, aby obsahovalo libové maso (kuřecí či krůtí prsa, vepřovou panenku, pečeni nebo kýtu, hovězí zadní, rybu) nebo jiný zdroj bílkovin (vejce, sýr, sóju). Dále by pokrm neměl obsahovat hodně tuku, nevybírejte si tedy smažená jídla ani přílohy (řízek, smažený sýr, smažené hranolky) a dávejte si pozor na smetanové omáčky a další přísady v podobě tučných sýrů, slaniny apod. Jídlo by mělo vždy obsahovat nějakou zeleninu, pokud tomu tak není, přiobjednejte si malý salát. Z příloh vybírejte nejlépe vařené brambory, dušenou rýži, těstoviny apod. Při hubnutí je vhodné omezit množství přílohy a její část nahradit zeleninou. Pokud nejste schopni nechat část přílohy na talíři, raději si rovnou objednejte poloviční porci přílohy.

Polévky

Součástí poledního menu bývá často polévka, pokud ji před hlavním chodem vyžadujete, vybírejte si nezahuštěné polévky, nejraději vývary nebo zeleninové polévky bez jíšky a smetany. Pokud zvolíte vydatnější polévku (např. gulášovou, dršťkovou, zahuštěnou zeleninovou), je nutné si dát o to méně vydatný hlavní chod, například jen zeleninový salát s libovým masem.

Sladké pokrmy

Lépe je vyhnout se sladkým pokrmům (ovocným knedlíkům, palačinkám apod.), které mají většinou vysokou energetickou hodnotu a nedodají vám dostatečné množství bílkovin.

Zeleninové saláty

Většina restaurací již nabízí i velké zeleninové saláty, ty mohou být při hubnutí vhodnou volbou, ale i zde je třeba vybírat. Saláty bývají často doplněny majonézovými či jinými energeticky vydatnými dresinky, smaženými krutony, slaninou, smaženým masem a dalšími ne příliš vhodnými přísadami. Nelze se tedy jen spokojit s myšlenkou, že když si dáte k obědu zeleninový salát, bude se zcela jistě jednat o dietní pokrm. Navíc samotný zeleninový salát jako oběd rozhodně nestačí, vždy by měl obsahovat i nějaký zdroj bílkovin, například libové maso, rybu, vejce nebo méně tučný sýr. Pokud máte salát k obědu, určitě byste si k němu měli dát i kousek celozrnného pečiva nebo jiné přílohy.

Jak vybírat ve fastfoodu

V nouzi se vám občas může stát, že vám nezbývá nic jiného než navštívit fastfood. Není to úplně jednoduché, ale většinou se dá i ve fastfoodu najít nutričně hodnotné jídlo. Jen je třeba pečlivě vybírat a řídit se několika pravidly. Vyhýbat byste se měli všem smaženým pokrmům. Ať už je to langoš, smažený sýr, hranolky, nebo jakýkoli jiný smažený pokrm, vždy se jedná o bohatý zdroj tuku, který s sebou nese i mnoho energie a často i nevhodné látky, které mohou vznikat při nesprávném použití tuku.

Hamburger má pověst největšího nepřítele zdravého jídelníčku, ale za určitých podmínek se může jednat o kvalitní pokrm. První podmínkou je, aby v hamburgeru bylo použito hodnotné libové maso, dále se do něj nesmí přidat žádné tučné přísady, jako je například slanina, tučný sýr nebo velké množství majonézy. Další možností, jak snížit celkovou energetickou hodnotu hamburgeru, také je, že odložíte vrchní housku a zkonzumujete jen spodní část s masem. A samozřejmě si ho dejte bez hranolků a sladkého nápoje. Vhodnou volbou mohou být také tortilly a wrapy s kuřecím masem, některé však obsahují tučné dresinky.

Sledujte nás na facebooku