Diabetická dieta v těhotenství

Těhotenská cukrovka neboli gestační diabetes vzniká většinou mezi 26.–28. týdnem těhotenství a po porodu odeznívá.

V České republice se týká asi 3–5 % těhotných žen. Ačkoliv většina žen nepociťuje žádné obtíže, těhotenskou cukrovku je nutné řešit, protože zvýšené hladiny glukózy v krvi mohou být spojeny s komplikacemi jak pro matku, tak pro plod. Z toho důvodu se v rámci těhotenských prohlídek sleduje krevní hladina glukózy a obvykle kolem 24.–28. týdne těhotenství se provede orální glukózový toleranční test, který případnou nerovnováhu v metabolismu glukózy odhalí. Správně vedenou léčbou se hladiny glukózy v krvi srovnají a těhotenství může probíhat stejně jako u žen, které diabetes nemají.

dia_snidane

Klíčem k úspěšné léčbě je úprava stravy a přiměřená pohybová aktivita (např. 30 min chůze denně). Kombinace těchto dvou přístupů stačí k úspěšné úpravě hladiny glukózy až v 85 % případů. Jídelníček při těhotenské cukrovce není nic složitého, vychází ze zásad zdravého racionálního stravování. Konkrétní dietní opatření je vhodné nastavit individuálně podle hodnoty body mass indexu (BMI) a životního stylu před otěhotněním.

Hlavní zásadou diabetické diety je snížení celkového glykemického indexu stravy. Tento index vyjadřuje, jakou rychlostí jsou cukry obsažené v potravě přeměněny v trávicí soustavě na glukózu, která se dostane do krevního oběhu. Jinými slovy, čím rychleji dokáže potravina zvýšit hladinu glukózy v krvi, tím vyšší má glykemický index. Nejvyšších hodnot dosahují jednoduché cukry (mají sladkou chuť), nižších pak složené sacharidy (např. vláknina).

Výživová doporučení

  • Omezte příjem jednoduchých cukrů (bílý cukr, třtinový cukr, med, sirupy). Vysoký glykemický index mají např. sladkosti, sušenky, sladké pečivo, slazené nápoje a džusy, kompotované ovoce, marmelády, müsli, ale také kečup. Čtěte pozorně etikety se složením potravin, kde se uvádí množství sacharidů ve 100 g výrobku. Pokud je množství jednoduchých cukrů více než 5 g ve 100 g výrobku, potravině se vyhněte nebo její konzumaci omezte.
  • Na zvýšení hladiny glukózy v krvi se podílejí též škroby, které jsou obsaženy v bílém pečivu, bramborách, těstovinách nebo knedlících. Vhodné je redukovat rovněž konzumaci pokrmů, které jsou zahušťovány moukou (některé polévky, omáčky).
  • Vhodné jsou polysacharidy kombinované s vlákninou, která trávení škrobu zpomaluje. Jsou obsaženy v potravinách jako luštěniny, celozrnné obiloviny, jáhly nebo pohanka. Z pekárenských výrobků je vhodnější celozrnné a žitné pečivo (nedoslazované karamelem nebo sladem).
  • Bílkoviny a tuky obsažené ve stravě nemají přímý vliv na hladinu krevního cukru a jejich příjem není omezen. Vhodné je vybírat jejich kvalitní zdroje. Do jídelníčku proto zařaďte ryby, vejce, netučné maso, neochucené mléčné výrobky, semínka a ořechy. Z tuků upřednostňujte ty s vyšším obsahem polynenasycených mastných kyselin (zvláště ceněné jsou omega-3 mastné kyseliny). Naopak omezte konzumaci uzenin, salámů, paštik a polotovarů, které obsahují vysoké množství nasycených mastných kyselin, soli a konzervantů.
  • Pokud to lze, vyměňte tradiční přílohu za zeleninu. Její výběr je víceméně neomezený, pozor jen na větší množství sladších druhů zeleniny, jako jsou mrkev, zelený hrášek nebo kukuřice.
  • Ovoce je určitě vhodné, ale pouze v jedné až dvou porcích denně (200–300 g). Čerstvé ovoce vcelku je vhodnější než vylisovaná šťáva.
  • Z nápojů upřednostňujte vodu a neslazené čaje.

Dieta při těhotenské cukrovce nesmí vést k hladovění. Nevylučujte cukry ze svého jídelníčku úplně ani nevynechávejte jídla, protože dítě potřebuje pro svůj vývoj dostatek energie. Zpočátku budete možná muset potraviny odvažovat na kuchyňské váze a kontrolovat obsah sacharidů podle tabulky. Brzy však získáte praxi, najdete si kombinaci jídel, která vám bude vyhovovat, a vše bude jednodušší.

Porodem obvykle hladina cukru klesne na normální hodnoty. Zdravý vyvážený jídelníček a pravidelný pohyb však mohou zůstat součástí vašeho životního stylu i nadále. Odměnou vám kromě dobrého pocitu ze sebe sama bude zdravé tělo, dostatek energie a také nižší riziko rozvoje cukrovky 2. typu v pozdějším věku.

 

DALŠÍ ČLÁNKY