Když se kojení nedaří

Máte malé miminko a ráda byste jej kojila, ale příliš se to nedaří? Nejste v tom sama, potíže s kojením se týkají mnoha maminek. Důvodů může být více.

Po císařském řezu se mléko začíná tvořit později než po přirozeném porodu. Potíže s kojením mohou souviset i s větší spavostí miminka, například kvůli silné novorozenecké žloutence či předčasnému nebo náročnému porodu. Dalším důvodem bývá popraskání bradavek, bolestivé nalévání prsou, ucpaný mlékovod nebo zánět prsních žláz. Velmi často však za potíže s kojením může stres a nedostatek sebedůvěry. Miminko cítí vaše emoce. Nebuďte proto ve stresu a nepropadejte panice. Opakované pokusy, trpělivost a sebedůvěra mnohdy dělají zázraky. Kojení nemá přesná pravidla, přesto existuje několik dobrých rad, které ho mohou opět pomoct nastartovat. Znáte je také?

  1. Změňte techniku kojení
    Potíže spojené s kojením mohou být výsledkem nevhodné polohy při kojení. Zvlášť novopečené maminky si nemusejí zpočátku vědět rady. Velice oblíbené jsou polohy vleže na boku, poloha vsedě (tzv. madona, kolíbka) nebo tzv. fotbalová poloha (boční držení). Ta je vhodná v případě, že vás trápí popraskané bradavky. Využít můžete i oblíbený kojicí polštář. Poloha při kojení musí být příjemná nejen pro vaše dítě, ale především pro vás. S technikou kojení se můžete s důvěrou obrátit i na pediatra nebo laktační poradkyni.

  2. Buďte při kojení v klidu
    Během kojení buďte v naprostém klidu a pohodě. Je to unikátní čas, který by měl patřit jen vám a vašemu dítěti. Vytvořte si proto pro kojení klidné a příjemné prostředí.

  3. Přikládejte dítě pravidelně k oběma prsům
    Obvyklým způsobem, jak úspěšně nastartovat tvorbu a uvolňování mléka, je častější přikládání miminka k oběma prsům v průběhu jednoho kojení. Kojte zpočátku tak často a tak dlouho, jak si dítě žádá. Nebojte se v začátcích miminko pravidelně po třech hodinách ke kojení i vzbudit. Velmi důležité je rovněž noční kojení, kdy je laktace nejsilnější, protože je nejvíce uvolňován laktační hormon prolaktin.

  4. Pečujte o svá prsa
    Vaše prsa se na několik měsíců stanou středobodem vašeho malého drobečka. Dopřejte jim proto náležitou péči. Noste pohodlnou podprsenku a jemně si je masírujte během sprchování. Teplá voda pomůže prohřát prsní žlázy a podpořit proces tvorby a uvolňování mléka. Citlivé a popraskané bradavky si pravidelně promazávejte, vhodným přípravkem je Bepanthen Baby mast, která hydratuje bradavky a zklidňuje podráždění. Poraněné bradavky můžete chránit speciálními chrániči bradavek. Lze pod ně nanést i mast a nebude hrozit zašpinění oblečení. Kloboučky a formovače bradavek využijete v případě malých nebo vpáčených bradavek. Tyto pomůcky korigují jejich tvar a pomáhají miminku bradavky lépe uchopit. Zejména při plném kojení bývají nezbytné i vložky do podprsenky, které bezpečně zachytí přebytečné mléko a zabrání prosáknutí oblečení. Během kojení, v prvních dnech, ale i v průběhu celého kojení, například v období, kdy se dítěti prořezávají první zoubky, může docházet k velmi bolestivému poranění bradavek, k rozvoji tzv. ragád – prasklinek ve stěně bradavky. Ke zmírnění bolesti můžete použít speciálně tvarované hydrogelové polštářky.

  1. Odstříkávejte mléko
    Pokud v prsou cítíte velký tlak a miminko už více nevypije, odstříkněte přebytečné mléko. Odsávačka mléka do určité míry simuluje sání miminka, čímž podporuje proces kojení. Vhodné je však i odstříkávání rukou. Odstříkané mléko lze uchovávat pro možnou budoucí potřebu v mrazničce při –18 °C až 3 měsíce.

    Některé maminky trpí přebytkem mateřského mléka, které může někdy i samovolně unikat. V takových případech se hodí tzv. sběrače mateřského mléka.

  2. Hodně pijte
    Dostatek tekutin je pro tvorbu mléka nezbytný. Pijte průběžně během dne minimálně dva litry tekutin, nejlépe neperlivou vodu, neslazený ovocný čaj nebo ředěný džus. Velmi vhodné jsou i bylinné čaje pro kojící ženy, které obsahují vyvážené složení bylin příznivě ovlivňujících kojení, například Dr.Max Čaj pro kojící matky.

  3. Odpočívejte a relaxujte
    Být maminkou může být mnohdy náročné. Pokuste se však co nejvíce omezit stresové situace a zůstaňte v klidu. Dopřejte si procházky na čerstvém vzduchu a přiměřeně se hýbejte. Pravidelný pohyb přispěje ke zlepšení vašeho fyzického stavu a kondice, ale především bude mít příznivé účinky na vaši mysl.

Někdy se stane, že se i přes veškerou snahu kojení nebude dařit. Nebuďte však kvůli tomu nešťastná a rozhodně nemějte pocit, že jste selhala. Vaše dítě potřebuje hlavně vás a vaši lásku. Pokud mu ji dáte, pak pro něj budete tou nejlepší mámou na světě, ať už kojíte, či nikoliv!

Víte, že i malé děti do jednoho roku již mohou trpět alergií? Jak se u malých dětí alergická reakce projeví, jak ji správně rozpoznat, co můžete udělat vy a s jakými lékaři zdravotní stav dítěte konzultovat se dozvíte zde.