Radost z pohybu

Pohyb dělá dobře našemu tělu i mysli – posiluje svaly, zlepšuje kondici i spánek a přináší nám radost. Proč si jej proto nedopřáváme častěji?

Přibližně každý třetí dospělý v České republice nemá dostatek pohybu. Děti a dospívající jsou na tom ještě mnohem hůře -  data mluví až o 80 % - to znamená, že jen jeden školák z pěti je dostatečně fyzicky aktivní.

Proč je pohyb důležitý?

WHO (Světová zdravotnická organizace) uvádí, že lidé, kteří jsou dostatečně fyzicky aktivní:

  • mají nižší riziko srdečně-onemocnění, vysokého krevního tlaku, mrtvice, diabetu 2. typu, metabolického syndromu, rakoviny prsu
    a tlustého střeva a deprese,
  • mají nižší riziko zlomeniny krčku stehenní kosti i obratlů,
  • vykazují lepší kondici a výkonnost,
  • snáze si udržují zdravou tělesnou hmotnost a mají zdravější tělesnou hmotnost i složení těla (svalová hmota vs. tuková tkáň).

 

Kolik pohybu bychom měli mít?

  • Pro dospělé mezi 18 a 64 lety je doporučeno minimálně 150 minut středně náročně fyzické aktivity týdně, nebo 75 minut intenzivní aerobní fyzické aktivity, případně jejich kombinace. Znamená to například 5krát týdně 30 minut pohybové aktivity.
  • Pro pozitivní účinky na zdraví lze doporučit i dvojnásobek, tj. 300 minut středně náročné fyzické aktivity týdně.
  • Aerobní aktivity by přitom měly trvat vždy minimálně 10 souvislých minut.
  • 2krát do týdne je vhodné zařadit i posilování hlavních svalových skupin.

Pro dospělé nad 65 let platí stejná doporučení – tj. také minimálně 150 minut fyzické aktivity týdně. Ta by měla být přizpůsobena zdravotnímu stavu případně dalším omezením. Pozor! Vysoký krevní tlak, zvýšený cholesterol ani cukrovka vás neomlouvá, naopak. Pokud se léčíte s některým z těchto onemocnění, pohyb je jedním z hlavních pilířů Vaší úspěšné léčby. I při omezené hybnosti se doporučuje minimálně 3krát týdně pohybová aktivita, která pomůže zlepšit rovnováhu a pomáhá tak předcházet pádům.

Děti a dospívající potřebují pohybu ještě více, a to nejméně 60 minut každý den.

 

 

Jaký pohyb je nejlepší

Jakýkoli pohyb je lepší než vůbec žádný. A to i přes to, že nám při něm může hrozit třeba i poranění (vymknutý kotník apod.) – zdravotní výhody pohybu výrazně převažují nad možnými riziky. Rozhodně zde neplatí „kdo nic nedělá, nic nezkazí“, ale naopak, „kdo nic nedělá, riskuje“.

Fyzická aktivita nemusí znamenat jen sport. Ideální pohyb je takový, který můžete provozovat denně a trochu se při něm i zadýcháte, jako například svižná chůze, jízda na kole, ale také zahradničení či domácí práce. Výborné jsou také aktivity, při nichž nejste sami, ať už se jedná o kolektivní hry, nebo společenský tanec. Mezi intenzivní aerobní aktivity se pak řadí například běh, rychlá jízda na kole či posilování.

Pokud jste zatím pohybu příliš neholdovali, začněte nejprve s menšími dávkami a postupně přidávejte na délce trvání, četnosti i intenzitě. Nemusíte překonávat rekordy pro to, abyste naplno využili všech výhod, které pohyb přináší. Důležitý je především Váš dobrý pocit
a radost z pohybu.

Chcete se dozvědět více?

Obraťte se na odborníky v našich lékárnách. Rádi Vám poskytnou další užitečné rady a informace.

 

POTŘEBUJETE PORADIT?

Obraťte se na odborníky v našich lékárnách Dr.Max. Rádi Vám poskytnou

užitečné rady a informace.

 

Děkujeme za Vaši přízeň a přejeme
hodně zdraví a pohody

MUDr. Gabriel Pallay, CSc.
manažer odborného vzdělávání

Za tým klientského programu
lékáren Dr.Max

Mgr. Václav Filip
manažer péče o zákazníky

 

DALŠÍ ČLÁNKY