Strasti diabetika o Vánocích

Na diabetiky během Vánoc čeká jedna past vedle druhé. Bramborový salát, řízky, smažený kapr nebo cukroví. Během svátků si však můžete pochutnat i s cukrovkou. Jen se to nesmí přehánět. Jak na to? Přečtěte si každoroční zkušenost diabetika Honzy.

image


Troufnu si říct, že vánoční svátky jsou pro diabetika jedno z nejkrizovějších období roku. Obecně mají lidé tendenci se během Vánoc přejídat a nacpat se vším, co je doma k mání. Cukroví, sušenky nebo čokolády od Mikuláše, chlebíčky, smažený kapr, řízky nebo bramborový salát. To nejsou zrovna lehce stravitelná jídla, k tomu ještě připočítejte polehávání na gauči nebo sledování pohádek a vychází z toho úplně šílená kombinace, po které kdekdo přibere několik kilo na váze. Ale nejsem tu od toho, abych moralizoval a tvrdil, že se mě to jako diabetika prvního typu netýká. Naopak, i já se každé ráno těším, až otevřu okénko na adventním kalendáři nebo si dám smaženého kapra. Ale když chci trochu „prasit“, tak z toho musím vyjít se ctí a dobrou glykémií.

Základ je naučit se říkat ne. To se totiž bude hodit nejen o Vánocích. Je těžké odmítnout, když vidíte, jak se celá rodina cpe perníčky nebo lineckým cukrovím, ale když se to naučíte, vyplatí se vám to i po zbytek roku. Taky není žádná ostuda, když štědrovečerní jídlo nesníte celé, případně si řeknete o menší porci. Strašně důležité je všem v rodině vysvětlit, proč bramborového salátu nechcete tolik a hlavně si na tom trvat. Zpočátku je neustálé vysvětlování otravné, ale jednoho dne zjistíte, že ostatní to berou jako běžnou záležitost a normu.

Jíst tři dny v kuse bramborový salát nebo řízky není v pohodě, tak to prostě zkuste odmítnout.

Často se mě kamarádi ptají, co máme na Štědrý den k večeři. Do jednoho jsou překvapení, když slyší, že jím úplně totéž co ostatní. V ten moment se opět ptají: „A to ty jako můžeš, jo?“ Každý diabetik prvního typu to zažívá pravidelně.

Takže já vám teď neporadím, jak si udělat lehký salát ani čím nahradit řízky a tak dále. Na mém vánočním stole taky najdete rybí polévku s drobením, bramborový salát a smaženého kapra a k přípitku něco trochu ostřejšího. Po večeři přijdou na řadu jednohubky, chlebíčky nebo slané pochoutky. Všechno závisí na pravidelné kontrole glykémie a správné dávce inzulinu. Neexistuje žádný univerzální recept, jak na to, musíte to prostě zkoušet a pamatovat si, co vaše tělo snese a jak reaguje.

Vychytávka a cukroví z ořechů

Jedno chytré řešení by tu však bylo a týká se cukroví. Už před několika lety jsem se naučil připravovat cukroví s méně cukrem. Většinou jsme ho přidávali o polovinu méně. Jasně, když to slyšely babičky, tak se mě nejprve snažily přesvědčit, že těsto správně nenakyne nebo že se mi cukroví nepovede. Co se stalo? Vůbec nic, vánočka i linecké cukroví se podařily. Jen v rodině téměř nikomu cukroví nechutnalo, protože nebylo sladké. Aspoň mi ho nikdo nesnědl.

Nedávno jsem objevil další povedenou věc. Čekankový sirup, který používám místo běžného cukru. Zkusil jsem ho dát do bábovky a byla fakt skvělá. Letos ho zkusím dát do lineckého cukroví. Sice to bude trošku loterie, protože budu muset najít ten správný poměr množství surovin. Až se to povede, to bude paráda!

image
Minulý rok jsem poprvé zkusil experiment s cukrovím z ořechů. Vygooglil jsem si recept na pistáciové rohlíčky a upravil si ho podle sebe. Místo pistácií jsem použil mandle, vlašské ořechy a také kešu, které všemu dodá lehce nasládlou chuť. Ořechy jsem rozmixoval na prášek, přidal k nim vanilku, trochu kypřicího prášku, vajíčko a všechno zamíchal. Pak vytvaroval rohlíčky a dal péct. Když byly rohlíčky hotové, nechal jsem je vychladnout a rozpustil čokoládu (doporučuju aspoň se 70 % kakaa). Do rozpuštěné čokolády jsem pak namočil okraj rohlíčku.

Výhodou je, že tenhle recept se dá různě upravovat. V další várce jsem místo vanilky použil skořici a cukroví vytvaroval do kulatých sušenek. Bylo fakt skvělé, a dokonce chutnalo i ostatním členům rodiny, takže jsem ho musel bránit zuby nehty. Ale pozor. I tahle dobrota bude mít vliv na glykémii. Do výšin sice jako po klasickém cukroví z mouky a cukru raketově nevyletí, ale i tak musíte počítat, že se ořechy projeví.

Letos se opět chystám zkusit něco nového. Už roky děláme medové kuličky. Připravují se dost podobně jako medovník, je v nich karamelové salko a med. Dezert je díky tomu neuvěřitelně sladký, a když bych jich do sebe nacpal deset naráz, tak by se to náležitě projevilo. Proto jsem většinou uzobával tak po jedné, maximálně po dvou. Našel jsem alternativu, čokoládovo-kokosové kuličky. Tvar mají stejný, na čekankový sirup jsem si už zvykl, vločky a čokoládu mám docela rád, navíc je v nich rum, to musím zkusit! Ale uzobávat je budu s rozumem a opatrně i tak.



Užívejte si Vánoce, neblázněte a nestresujte se

image

Vánoce jsou sice pro diabetika krizové období, ale pokuste se užít si je co nejvíc. Když vám glykémie na chvilku vylétne výš, než jste chtěli, tak nevyšilujte. Nejhorší totiž je, když se dostanete do šílené spirály, kdy připichujete inzulin, následně spadnete do hypoglykémie a rychle svůj stav kompenzujete dojídáním, až to přejíte a pak zase připichujete. Zkuste spíš uzobávat po kouscích a kontrolujte, jak se hýbe glykémie.

A hlavně nezapomínejte na pohyb, ať už je to sport, nebo jen chůze. Tak se zajděte mrknout třeba na vánoční stromek nebo trhy ve vašem okolí. Nasajete pohodovou atmosféru a i obyčejná procházka se pozitivně projeví, protože jakákoli fyzická aktivita má příznivý účinek a zvyšuje inzulinovou senzitivitu.