Stravování a mýtus o diabetické dietě

Slovo dieta u většiny lidí okamžitě vyvolá ne úplně pozitivní pocity ve smyslu přísných pravidel a obrovského omezení ve stravování.

Je pravda, že se jedná o řízený systém příjmu tekutin a pokrmů za účelem dosažení stanoveného cíle. Ale protože cíle mohou být zcela individuální, například udržení zdravotního stavu nebo redukce hmotnosti, existují i různé typy „diet“.

Diabetická dieta je často označována za styl stravování, kterým by se měl řídit každý člověk. Mezi velmi důležité faktory této diety můžeme zařadit především pravidelnost, pestrost a vyváženost. Nyní si to přibližme.

Diabetická dieta znamená stravovat se pravidelně, a to 5x až 6x denně. Jedná se o porce jídla, které jsou rozloženy po 2 až 3 hodinách během celého dne, aby nedocházelo k výkyvům glykemie. Strava by měla být výživná a pestrá, což znamená, že by měla obsahovat všechny složky potravy. Diabetik by měl do svého jídelníčku řadit zeleninu, ovoce, mléčné a celozrnné výrobky, maso, luštěniny, ořechy atd. Během dne je též nutné hlídat množství sacharidů. Ty by měly tvořit až 60 % denního příjmu energie. Svou roli hraje samozřejmě i příjem tekutin, který je důležitý pro život každého člověka, nejen diabetika.

Mezi specifika diabetické diety nepochybně patří glykemický index (dále jen GI). Každá potravina má vlastní GI. Ten určuje, jak rychle daná potravina zvedne hladinu cukru (glukózy) v těle a jak rychle glukózu naše tělo využije. Čím vyšší má potravina GI, tím rychleji se po konzumaci zvedá hladina cukru v těle a následně zase rychleji klesá. Takto působí potraviny s vyšším GI než 70, například smažené hranolky, bramborová kaše nebo popcorn. Jak u zdravých lidí, tak u diabetiků je doporučováno jíst potraviny s nízkým nebo středním GI, aby nedocházelo brzy k hladu nebo chuti na sladké. Hodnoty GI potravin lze snadno nalézt v potravinových tabulkách.

Pokud jste diabetici, je nezbytné dietu dodržovat, protože velmi ovlivňuje celkovou kompenzaci diabetu. Pro dosažení uspokojivých výsledků a zlepšení kvality života se bez správného stravování neobejdete. Se správným přístupem pak lze lépe předcházet i mnoha zdravotním komplikacím do budoucna. V případě, že nevíte, jak na to, požádejte o radu svého lékaře nebo jiného odborníka.

RADA ODBORNÍKA K TÉMATU

Jíst je třeba pravidelně, nejlépe každé 2–3 hodiny, to znamená, že kromě snídaně, oběda a večeře je vhodné mezi hlavní jídla zařadit i svačiny a případně i druhou večeři. To proto, aby nedocházelo k výkyvům v hladině krevního cukru (tzv. glykemii). Velikost porcí je nezbytné přizpůsobit tělesné konstituci a dennímu výdeji energie – nemělo by docházet k hladovění ani k přejídání.

Co se týká sacharidů, je důležité je rozlišovat. Nejsou totiž sacharidy jako sacharidy. V diabetické dietě je potřeba omezovat tzv. jednoduché cukry (sladkosti, sušenky, sladké nápoje) a jako zdroj sacharidů využívat tzv. polysacharidy, které najdeme například v celozrnném pečivu, těstovinách, rýži či bramborách.