516 770 100 | info@drmax.cz | O nás

TRÁVENÍ... radost nebo starost?

Jednou ze základních podmínek celkové životní pohody je dobré trávení. Ovlivňuje jej ale celá řada faktorů. Záleží totiž nejen na potravě (na tom, co jíme a v jaké množství), ale také na našem způsobu konzumace jídla.

ZDE JSOU 3 HLAVNÍ ZÁSADY PRO ZDRAVÉ TRÁVENÍ:

Důležité je proto i kdy jíme, jak máme jídla rozložena během dne a jak se jídlu věnujeme – zda se posadíme a jídlo si v klidu vychutnáme, nebo naopak jíme ve spěchu.

Dobré trávení je důležité nejen pro to, abychom z potravy získávali potřebné živiny a energii, ale také pro naši celkovou pohodu a správnou funkci imunitního systému.

Proto je třeba se o něj každý den starat a dodržovat některé zásady.

1. KLID

Jezte v klidu, nespěchejte, nehltejte. K jídlu si sedněte, plně se na něj soustřeďte a vychutnávejte si jej. Nenechte se rušit televizí, počítačem či mobilním telefonem. Když se na jídlo nesoustředíme, dostaví se pocit sytosti později a my toho sníme více než naše tělo potřebuje. Důsledkem jsou nejen pocity těžkosti, ale i nadváha.

Stres je jednou z nejčastějších příčin pálení žáhy. Jídlo snězené ve spěchu může být zase příčinou nadýmání. Odpočívejte, a to nejlépe aktivně – na procházce, při sportu. Dostanete ze sebe napětí a podpoříte trávení.

2. PRAVIDELNOST

Jezte pravidelně. Počet denních porcí přizpůsobte Vašemu dennímu režimu – někomu vyhovují 3 jídla denně, někomu třeba i 6. Rozhodně ale nebuďte celý den o hladu. Tím, že budete jíst pravidelně, udržíte Váš trávicí systém nastartovaný po celý den a snadněji se vyhnete nutkání se přejíst. Obzvlášť přejídání na noc nedělá našemu tělu dobře. V klidu noci se má tělo regenerovat, pokud ale místo toho musí trávit nálož večerního jídla, nemůžeme se potom divit, že druhý den ráno vstáváme těžce a jsme unavení.

 

 

3. POHYB

Pohyb stimuluje činnost trávicího systému a pomáhá nám zbavit se nejen nadbytečných kil, ale také stresu a napětí. Pravidelný pohyb pomáhá předcházet zácpě a nadýmání. K podpoře trávení tak např. plně stačí už jen pravidelná chůze.

LÉTO A TRÁVICÍ OBTÍŽE

I přes nejlepší péči se občas některým trávicím obtížím nevyhneme. Obzvláště v letním období, kdy cestujeme, může naše cesty doprovázet cestovní nevolnost, průjem, či zácpa.

U průjmu jsou na prvním místě dostatečná preventivní opatření. Všichni cestovatelé by měli pamatovat na zásadu pěti „O“ – originál, otevřít, omýt, oloupat, ovařit. V praxi to znamená, že vodu bychom měli pít jen balenou, vyhýbat bychom se měli nápojům s ledem, stejně tak syrovým a nedostatečně tepelně upraveným potravinám (vejce, majonézy, maso). Zeleninu i ovoce bychom před jejich konzumací měli nejen omýt, ale také oloupat. A samozřejmostí by měla být dostatečná hygiena rukou.

K létu patří také grilování a ochutnávání nových exotických jídel. Na to může někdy naše trávení zareagovat například pocity plnosti, pálením žáhy, nadýmáním či křečemi. Tučnější jídlo zase dokáže pěkně vyprovokovat náš žlučník.

JAK ZVLÁDAT TRÁVICÍ POTÍŽE

Tím nejsnadnějším způsobem, jak se trávicích potíží zbavit, se často zdá být spolknutí vhodné tablety. To je v pořádku, pokud ale po takových tabletách nejsme nuceni sahat příliš často. Nezapomínejte tedy, že se většinou jedná jen o krátkodobé řešení. Pokud se obtíže objevují opakovaně, je lepší vždy navštívit lékaře.

  • když se potíže vyskytují opakovaně
  • když se potíže zhoršují nebo nezabírá běžně dostupná léčiva
  • při váhovém úbytku
  • při opakovaném zvracení
  • při současném výskytu horečky, bolesti či malátnosti
  • při výskytu hlenu nebo krve ve stolici

 

 

Chcete se dozvědět více?

Vaše dotazy rádi zodpovíme během odborné kampaně TRÁVENÍ .. radost nebo
starost?
, která bude probíhat ve všech lékárnách Dr.Max ve dnech

8. – 21. 6. 2017

 

Děkujeme za Vaši přízeň a přejeme
hodně zdraví a pohody

MUDr. Gabriel Pallay, CSc.
manažer odborného vzdělávání

Za tým klientského programu
lékáren Dr.Max

Mgr. Václav Filip
manažer péče o zákazníky