Vitaminy v těhotenství

V prvním trimestru se doporučuje užívat kyselinu listovou ve formě tabletek, ale co dál? Jaké vitaminové doplňky stravy v těhotenství zvolit, kdy je brát a jsou vůbec zapotřebí? Lékárníci z lékáren Dr.Max pro vás připravili malé shrnutí.


Kyselina listová

Kyselina listová neboli folát, také známá jako vitamin B9, podporuje krvetvorbu a je klíčová pro správný neurologický vývoj a růst plodu v prvních třech měsících těhotenství. Dá se získat i přirozeně z potravy, vyskytuje se v listové zelenině, ale také v játrech nebo kvasnicích. Z potravy má však poměrně nízkou vstřebatelnost a vařením se navíc většina látky zničí, proto se plošně doporučuje její užívání ve formě potravinových doplňků.

Běžná spotřeba kyseliny listové pro dospělou ženu se pohybuje kolem 180 μg (mikrogramů) denně, během těhotenství se uvádí 400 až 600 μg denně. S ukončeným 12. týdnem těhotenství ale význam jejího užívání mizí, protože plod má vyvinutou základní neurologickou strukturu a kyselina listová už není tak podstatná.


Další vitaminy

I u dalších vitaminů je během těhotenství zvýšená potřeba, například u A, E, D nebo K, všech vitaminů skupiny B nebo u známého vitaminu C. Rozdíl v potřebné dávce pro těhotné ženy ale není tak markantní a není třeba je doplňovat pomocí vitaminových tobolek za předpokladu, že se těhotná žena stravuje podle zásad zdravé výživy a její jídelníček je dostatečně pestrý a bohatý na živiny.

Pokud však má nastávající maminka nějaké stravovací omezení nebo si je vědoma nedostatečně pestrého jídelníčku, je vhodné vitaminové doplňky stravy zařadit. Užívání prosím vždy konzultujte s ošetřujícím lékařem.


Jídelníček těhotné ženy:

  • Bílkoviny (kvalitní maso, vejce, luštěniny)
    2–3 porce denně

  • Ovoce a zelenina
    nejméně 1 porce denně

  • Vláknina (celozrnné pečivo, ovoce, zelenina)
    4–6 porcí denně

  • Mléčné výrobky
    nejméně 1 porce denně

  • Tuky (oleje, máslo, sádlo, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny)
    nejméně 1 porce denně

  • Tekutiny (nejlépe čistá voda, ovocný čaj)
    více než 2 litry denně

Maso, ale i ovoce a zelenina by měly být co nejrozmanitější, díky tomu si zajistíte dostatek vitaminů, minerálních látek, ale také kvalitních tuků. Naopak se vyhněte ztuženým rostlinným tukům z cukrovinek nebo přílišnému množství živočišných tuků z uzenin.

Minerální látky

Platí zde totéž co u vitaminů. Pokud je jídelníček těhotné ženy dostatečně pestrý a racionální, není nutné přidávat potravinové doplňky stravy s obsahem minerálních látek. Přesto se může stát, že žena trpí nějakou formou potravinové intolerance, je vegetariánka, veganka nebo má jiné stravovací omezení, pak je vhodné doplňky stravy užívat. Lékárny Dr.Max nabízí široké portfolio produktů, ze kterého si každá nastávající maminka může vybrat potravinový doplněk přesně podle svých specifických potřeb.

Kdy se doporučuje užívat vitaminové doplňky stravy?

Při ideální konstelaci normálního zdravotního stavu a možnostech pestrého jídelníčku není nutné v těhotenství užívat doplňky stravy. Mohou však nastat různé situace, kdy dodatečný příjem vitaminů a minerálních látek prospívá mamince i miminku.

  • Zdravotní omezení maminky
    U celé řady onemocnění či chronických zdravotních obtíží nastávající maminky je vhodné průběžně doplňovat vitaminy a minerální látky. Dostatečná zásoba zdraví prospěšných látek přispívá k normálnímu růstu a vývoji plodu.
  • Nedostatečný jídelníček
    Vegetariáni a vegani by měli v těhotenství vždy zvážit, zda by bylo možné na omezenou dobu těhotenství a kojení do stravy vrátit živočišné složky. V opačném případě je téměř nezbytné užívat adekvátní doplňky stravy, aby miminko dostalo všechny potřebné látky.

  • Alergie a potravinová nesnášenlivost
    Může to být celiakie, ale i nesnášenlivost laktózy či jiná potravinová alergie, která znemožní nastávající mamince dodržovat pravidlo pestrého jídelníčku. Tehdy je nezbytné chybějící článek stravy doplnit uměle.
  • Vyšší věk nastávající maminky
    Ideální věk na rození dětí neexistuje a plnohodnotné rodičovství si mohou užít ženy ve dvaceti i ve čtyřiceti. Bohužel vyšší věk maminky s sebou nese vyšší riziko komplikací v průběhu těhotenství a je na místě preventivně doplňovat vitaminy a minerální látky pro správný vývoj a růst miminka i pro dobrý zdravotní stav maminky.

Jaké potravinové doplňky zvolit?

Nikdy neužívejte běžné přípravky, mohou obsahovat vyšší dávky vitaminů a minerálních látek, než je v těhotenství vhodné.

Naopak je k dispozici celá řada potravinových doplňků, které jsou přímo určeny pro těhotné ženy, dokonce jsou odlišeny trimestrálně. Pro první trimestr ještě obsahují výše zmíněnou kyselinu listovou a pro třetí trimestr zase omega-3 a omega-6 mastné kyseliny a další látky.

Některé doplňky stravy zahrnují širší spektrum látek, jiné jsou střídmější, zvolte si takový, který bude nejlépe vyhovovat vašim potřebám.

Užívání potravinového doplňku během těhotenství vždy konzultujte se svým ošetřujícím lékařem – gynekologem.


Více informací o stravování v těhotenství najdete zde.