Nepřehlížejte potíže v ústní dutině během těhotenství

Kolísající hladiny hormonů, odlišné hospodaření s živinami v těle nebo nedostatečně pestrý jídelníček, to vše má v těhotenství vliv na stav zubů, dásní a dalších tkání ústní dutiny. Přečtěte si, co můžete udělat pro zachování zdravého (a krásného) úsměvu.

Příčiny změn

Organismus těhotné ženy se soustředí na svůj aktuální hlavní úkol – tedy poskytnout optimální podmínky pro růst plodu a porodit zdravé dítě. Tomu se podřizuje celá řada procesů v organismu, které se pak projeví i na zdánlivě nesouvisejících místech, jako je právě ústní dutina.

  • Během těhotenství vzroste celkový objem krve v těle o litr až litr a půl. Tepny a žíly ale zůstávají stejné, jen musí zvládnout více krve. To může dásně učinit citlivějšími a zranitelnějšími. Stačí potom jen málo a dojde k jejich poškození.
  • Nedostatek vitamínů se sice těhotných žen v Evropě netýká tak často, ale při zanedbání pestrého jídelníčku, zejména při absenci ovoce a zeleniny, může nastat. Tkáně ústní dutiny pak častěji trpí bolestivými aftami.

TIP: Doplňujte vitamín B2, B12, B9 (kyselinu listovou), zinek a železo.

  • Dráždivé potraviny, jako jsou citrusy, někdy ale také rajčata nebo čokoláda, mohou podráždit tkáně ústní dutiny a také podnítit vznik aft.
  • Stres může být rovněž podstatným faktorem ovlivňujícím celkový zdravotní stav. Zvládání tělesných změn spolu s proměnlivou psychikou a tíhou budoucí zodpovědnosti za dítě, to vše představuje pro psychiku náročnou zátěžovou zkoušku. Nejenom afty, ale i opary mohou mít částečně psychosomatický původ.
  • Odlišně fungující imunita znamená totéž, co uvádíme výše. Tělo napíná všechny síly k dítěti, proto některé aspekty zdravotní kondice posiluje, zatímco jiné spíš vypouští a „neřeší“. Právě tkáně ústní dutiny či přirozená obranyschopnost vůči rozvoji aft a oparů patří mezi ty imunitou spíše opomíjené problémy.
  • Těhotenské hormony rovněž mohou zapříčinit snazší infekci dásní. Záněty dásní, označované jako těhotenská gingivitida, postihují přes 30 % gravidních žen.
  • Někdy mohou být na vině také těhotenské nevolnosti, zejména v průběhu prvního trimestru. Pokud často dochází ke zvracení, žaludeční šťávy mohou naleptat zubní sklovinu, která je následně náchylná k tvorbě zubního kazu.

Jak lépe pečovat o ústní dutinu během těhotenství

Bezprostředně po zvracení si nečistěte zuby. Zubní sklovina je narušena kyselým pH žaludečních šťáv
a mohla by se čištěním ještě více poškodit. Ústa pouze vypláchněte a počkejte 5–15 minut, až sliny částečně neutralizují vnitřní prostředí úst, posléze si můžete zuby vyčistit. 

Změny, které se během těhotenství odehrávají v ústní dutině, mohou být pouze přechodné. Pokud ale žena nevěnuje svým zubům a dásním patřičnou péči, mohou se tyto těhotenské problémy přenést
i do období po porodu.

Neignorujte bolest v ústech, neignorujte (byť malé) krvácení při čištění zubů, neignorujte citlivé zuby.

Řešte tyto potíže vhodně zvolenou ústní hygienou a příjmem důležitých látek.

  • Pořiďte si kartáček s měkčími vlákny
    Měkčí vlákna zubního kartáčku méně poškozují citlivé dásně. Neváhejte se o volbě vhodného zubního kartáčku poradit se svým ošetřujícím zubním lékařem, dentálním hygienistou nebo lékárníkem, který má přehled o aktuální nabídce zubních kartáčků.

  • Upravte techniku čištění zubů
    Citlivé zuby, ale i citlivé dásně mohou zbytečně trpět přílišným tlakem při čištění zubů. Při čištění postupujte relativně pomalu, opisujte kartáčkem kruhové pohyby a netlačte na něj.

  • Čistěte mezizubní prostory
    Ať už mezizubními kartáčky, nebo zubní nití, alespoň jednou denně vyčistěte mezizubní prostory. Minimalizujete tak vznik podráždění zubů a dásní a také pomůžete předcházet vzniku zubního kazu. Postupujte opatrně, dásně mohou krvácivější než obvykle.

  • Používejte zubní pastu pro citlivé zuby
    Zubní pasty pro citlivé zuby obsahují látky, které pomáhají dásním se stáhnout a lépe čelit potenciálnímu poškození, ať už při čištění zubů, nebo při konzumaci potravin. Poraďte se se svým lékárníkem a vyberte zubní pastu vhodnou pro těhotné ženy.

  • Používejte ústní vodu
    Zařaďte ústní vodu do své dentální rutiny, zejména ústní voda pro citlivé zuby může významně přispět ke zklidnění podrážděných dásní. Vyhýbejte se ústním vodám s přídavkem alkoholu nebo sulfátových solí (SLS nebo SLES), které jsou v těhotenství ve vyšší dávce nevhodné.

  • Dbejte na pestrou stravu nebo užívejte doplňky stravy

Během těhotenství užívejte výhradně doplňky stravy určené přímo pro těhotné ženy, protože optimálně pokrývají nároky na potřebný příjem vitamínů a minerálů.

Naše tipy:

Femibion 2 Těhotenství 28 tablet + 28 tobolek

 

Femibion 2 Těhotenství 28 tablet + 28 tobolek
Doplněk stravy.

Femibion 2 Těhotenství 28 tablet + 28 tobolek pro správný průběh těhotenství a zdravý vývoj plodu. Vhodný od 13.týdne těhotenství až do porodu. 4týdenní balení.

Dr.Max Pregnafolin + DHA 30 tablet + 30 kapslí

 

Dr.Max Pregnafolin + DHA 30 tablet + 30 kapslí
Doplněk stravy.

Dr.Max Pregnafolin + DHA je doplňkový zdroj vitaminů a omega-3 nenasycených mastných kyselin určený pro ženy od 13. týdne těhotenství až do ukončení kojení.

Dr.Max Pregnafolin 800 30 tablet

 

Dr.Max Pregnafolin 800, 30 tablet
Doplněk stravy.

Dr.Max Pregnafolin 800 s vyváženou kombinaci důležitých vitaminů, jódu a folátu ve formě kyseliny listové a L-methylfolátu pro ženy plánující těhotenství a těhotné do konce 12. týdne těhotenství.

Pokud i tak přetrvává problém citlivých zubů, bolestivých či krvácivých dásní a opakujících se výskytů aft či oparů, poraďte se se svým ošetřujícím zubním lékařem. Ostatně v rámci těhotenství je nezbytná nejméně jedna návštěva vašeho zubního lékaře.

Nepřehlížejte potíže v ústní dutině. I během pouhých devíti měsíců těhotenství se může dramaticky zhoršit stav vašeho chrupu, ale i dásní, které při oslabení hůře plní svou funkci, a jejich poškození může vést až ke ztrátě zubu.

Pečujte o své zuby příkladnou ústní hygienou, dbejte na pestrý jídelníček bohatý na živiny
a nepodceňujte první známky potíží.

 

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

>> Všechny články Dr.Max BABY <<

DALŠÍ ČLÁNKY