Dieta v těhotenství

Správné složení stravy ovlivňuje zdravotní stav budoucí maminky i dítěte. Strava by měla být pestrá a vyvážená, s dostatkem sacharidů, bílkovin, tuků, vlákniny, vitaminů a minerálů.

Zásady stravování
  • Nejezte za dva, ale také nebuďte nikdy hladová!
  • Jezte lehce stravitelnou stravu rozdělenou do pěti jídel.
  • Snídaně a oběd by měly být bohaté.
  • Dbejte na dostatek cereálií, ovoce a zeleniny (nejlépe čerstvé a tepelně neupravené).
  • Pijte přiměřeně 2–3 l denně. Málo tekutin vede k únavě a přebytek k otokům a zátěži ledvin.
  • Jezte 2x týdně ryby.
  • Upřednostněte vaření a dušení před smažením.
  • Jídlo nedosolujte!
  • Zapomeňte na jakékoliv diety a očistné kúry.

Co jíst

Sacharidy (cukry)
  • Potraviny s nízkým GI (glykemický index) – jsou vhodnější, déle se tráví a vyvolávají delší pocit sytosti.
  • Potraviny s vysokým GI - způsobují zvýšenou hladinu krevního cukru (hyperglykemii) a to může vést k vyšší porodní hmotnosti miminka s nutností císařského řezu. Novorozenec je ohrožen nízkou hladinou cukru (hypoglykémií) a výskytem novorozenecké žloutenky.

 

Bílkoviny

Jsou nezbytné pro správný vývoj placenty, změny dělohy a prsou, růst miminka a vývoj jeho mozku.

Vhodné zdroje bílkovin v těhotenství

  • Libové maso (hlavně drůbeží)
  • Ryby
  • Vejce
  • Mléčné výrobky
  • Luštěniny (hlavně sója)

POZOR!!! Speciálním způsobem stravování typu veganství, vitariánství, frutariánství apod. nelze zajistit dostatečný přísun bílkovin pro miminko.

 

Tuky

Jsou nezbytné pro tvorbu a funkci buněčných membrán. Obzvlášť důležité jsou esenciální mastné kyseliny, které si tělo nedokáže vytvořit.

Vhodný zdroj tuků v těhotenství

  • Mořské ryby
  • Rostlinné oleje
  • Semena
  • Klíčky
  • Ztužené rostlinné tuky (mazání na pečivo)

 

Vláknina

Je vhodná pro prevenci zácpy, která je častým problémem v těhotenství.

Vhodný zdroj vlákniny v těhotenství

  • Celozrnné pečivo
  • Ovesné vločky
  • Kořenová zelenina
  • Ovoce se slupkou
  • Luštěniny
  • Rýže
  • Obiloviny

 

Co pít
  • Pitná voda
  • Minerální vody (střídejte i s jinými nápoji)
  • Ovocné a zeleninové šťávy
  • Mléko, koktejly z mléka, jogurtové nápoje

Méně vhodné potraviny a nápoje
  • Potraviny s vysokým obsahem soli a skrytých tuků (např. uzeniny)
  • Cukrovinky
  • Koření
  • Nadměrné pití kávy, černého a zeleného čaje
  • Nadměrné pití bylinných čajů (max. 1–2 týdny a raději jen při nemoci)
  • Slazené a sycené nápoje

Co nejíst a nepít
  • Alkohol – ohrožuje porodní hmotnost, nedostatečně vyvinutý mozek, orgány, končetiny, fyzickou i duševní zaostalost děťátka
  • Nápoje s chininem – může způsobit stahy dělohy
  • Syrové a nedostatečně tepelně upravené maso (carpaccio, tatarský biftek), ryby (sushi), vejce (tiramisu, domácí tatarská omáčka, majonéza, zálivky do salátů) – hrozí salmonelóza a toxoplazmóza.
  • Nepasterizované mléko a sýry - hrozí toxoplazmóza
  • Plísňové sýry - hrozí listerióza
  • Oříšky a buráky – nebezpečí obsahu aflatoxinů a plísně
  • Mečoun a žralok – mohou obsahovat rtuť a těžké kovy
  • Játra a výrobky z nich – vysoký obsah vitaminu A
  • Umělá sladidla (např. aspartam, acesulfam, sacharin, cyklamát) a potraviny s jejich obsahem (např. nízkotučné jogurty) – mohou poškodit plod

Příbuzná témata