Křečové žíly, otoky, křeče na nohou

Křečové žíly a otoky mají původ v nedostatečné funkci žilního systému. Křeče nohou se naopak týkají svalů a souvisejí s větší námahou, fyzickou aktivitou, nedostatečným pitným režimem a nedostatkem některých důležitých minerálů, i když někdy vznikají právě v důsledku křečových žil.
Otoky bývají v těhotenství časté. Obzvláště v posledním trimestru trápí většinu žen. Oteklé bývají především nohy, nejviditelnější to bývá okolo kotníků. Otoky můžeme najít ale i na rukou a v obličeji, zejména na očních víčkách. Otoky v těhotenství vznikají v důsledku většího objemu krve v krevním řečišti za současné snížené pevnosti cévní stěny vlivem zvýšených hladin ženských pohlavních hormonů. Od poloviny těhotenství dochází také k vyššímu tlaku dělohy na dolní dutou žílu, a tak k obtížnějšímu návratu krve zpět k srdci. Někdy je na vině i nedostatek bílkovin ve stravě.
V těhotenství se mohou také poprvé objevit křečové žíly, případně již vzniklé křečové žíly se mohou dále zhoršit. Opět má vliv snížená pevnost žilní stěny a v tomto případě také zvýšená křehkost a náchylnost k narušení žilní stěny. V jejich rozvoji hraje velmi důležitou roli také genetika.
I křeče, zejména noční křeče nohou, bývají v těhotenství častější. Důvodem bývají zvýšené nároky těla na příjem některých minerálů. Klíčovou roli hraje především hořčík.

Příznaky

• Otoky nohou, zejména v okolí kotníků
• Světlejší odstín pokožky
• Pocit těžkých a unavených nohou
• Otoky na rukou – prstýnky jdou obtížně nasadit či sundat
• Metličkové žilky
• Prosvítající modravé žíly pod kůží
• Vystupující křečové žíly
• Pocit neklidných nohou při ulehnutí
• Křeče nohou (šlapek, lýtek)

Přirozený průběh

Otoky v těhotenství jsou typické tím, že během noci zmizí, ráno po nich nebývá památky, a během dne se opět postupně objevují. V případě teplého počasí, zaškrcení těsným oblečení či dlouhého sezení bývají otoky častější a výraznější. Vždy bývají přítomné na obou nohách a ke konci těhotenství se mohou objevit i na rukou a v obličeji. Nebojte se, po porodu se dá vše zase do pořádku, obvykle ještě dříve, než opustíte porodnici. V případě výrazných otoků a současně přítomného vysokého krevního tlaku se ale může jednat o velmi vážný stav, kterému se říká preeklampsie. Proto na jakékoliv otoky vždy raději upozorněte svého lékaře a pravidelně si měřte krevní tlak.
Těhotenství provází zvýšené nároky těla na příjem většiny vitamínů a minerálů. Vápník je nezbytný pro tvorbu kostí a zubů a podílí se na funkci nervů a svalů. Hořčík je také nezbytný pro funkci nervů a svalů a jeho nedostatek se může projevovat vyšší citlivostí ke vzniku svalových křečí. Dostatečný příjem hořčíku spolu s dostatečným pitným režimem pomáhá takovým křečím předcházet.

Kdy k lékaři

• Otok vzniklý náhle
• Otok vyskytující se po celý den
• Otok přítomný pouze na jedné končetině
• Otok provázený bolestí v nohách
• Otoky přítomné v obličeji
• Na pohmat bolestivé křečové žíly
• Současně přítomný vysoký krevní tlak
• Současné bolesti hlavy
• Rychlý nárůst hmotnosti
• Časté a bolestivé křeče

 

Jak pomůže lékárna?

Komplexní péče

Nejlepším způsobem, jak v těhotenství předcházet pocitům těžkých nohou a otokům nohou, je používat těhotenské punčochové kalhoty či nosit kompresivní podpůrné podkolenky. V případě křečí v lýtkách je vhodné myslet na dostatečný pitný režim a doplnit základní minerály, v čele s hořčíkem.

 

Co můžeme doporučit

• Těhotenské punčochy, kompresivní podkolenky – mají mírně stahující účinek, čímž podpoří žilní návrat a pomáhají předcházet otokům a pocitům těžkých nohou. Pro správný účinek je nezbytné vybrat správnou velikost. Oblékají se hned ráno, nejlépe než vstanete z postele.

• Chladivé gely a mazání na žíly – rychle uleví od pocitu těžkých nohou a pomáhají zmírnit otoky nohou. Když je budete uchovávat v lednici a nanášet vychlazené, jejich účinek tím ještě podpoříte.

• Venofarmaka – přípravky na posílení žilní stěny s obsahem oxerutinu (Venoruton) pomáhají zmírňovat tvoru otoků a pocitu těžkých nohou. Mohou se používat od 4. měsíce těhotenství.

• Hořčík (magnesium) – základní minerál lidského těla. Vyšší dávky je nutné konzultovat s lékařem. Nevhodný po 36. týdnu těhotenství, jelikož může utlumit děložní stahy během porodu.

 

Čemu se vyhnout v těhotenství

• Rostlinné přípravky na odvodnění, diuretické (močopudné) čajové směsi – zvyšují vylučování tekutin. Při jejich nadměrném používání hrozí ztráty nejen vody, ale i důležitých minerálů a stopových prvků.

• Žíznivění – tím, že budete méně pít, otoky nevyřešíte. Naopak můžete sobě a především miminku ještě uškodit.

• Masáže žil – žíly, obzvláště pokud jsou na pohmat bolestivé, intenzivně nemasírujte. Masti a gely na žíly jen lehce naneste na kůži.

 

Tipy, další možnosti

Kineziologické tejpy – elastické pásky, při jejich správném umístění a napětí pomáhají podpořit látkovou výměnu a lymfatický systém, a tak pomáhají zmírňovat otoky nohou a předcházet jim. Jejich umístění, aby správně plnily svoji funkci, se doporučuje přenechat odborníkovi – fyzioterapeutovi.

 

Režimová opatření

• Přiměřeně a pravidelně se hýbejte. Chůze je ideálním pohybem. Můžete i pravidelně střídat chůzi po patách a po špičkách.
• Během dne pokládejte nohy do zvýšené polohy.
• Omezte dlouhé stání a také dlouhé sezení.
• Při sprchování střídejte teplou a studenou vodu. Na závěr osprchujte nohy studenou vodou.
• V případě aktuálních otoků osprchujte nohy ledovou vodou nebo přiložte studený obklad.
• Dostatečně pijte. Nejlepším nápojem je čistá voda či ovocné čaje.
• Odpočívejte, jak jen to jde.
• Spěte na levém boku – podpoříte tak návrat krve zpět k srdci.
• Omezte solení.

 

Prevence

• Noste pohodlnou obuv a volné oblečení. Vyhýbejte se úzké obuvi, páskovým sandálům, botám na podpatku. Pozor si dejte také na ponožky a podkolenky s těsnými gumičkami.

• Seďte vzpřímeně, s nohami rovně pod sebou. Vyhněte se sezení s překříženýma nohama.

• V případě delšího sezení, po chvilkách procvičujte nohy – kružte kotníky, propínejte špičku a patu, zkrátka jakkoliv zapojte svaly na nohou.

• Jezte stravu bohatou na bílkoviny (maso, mléčné výrobky, vejce, luštěniny).

• Vybírejte si také stravu bohatou na hořčík – zelenou zeleninu, luštěniny, celozrnné obilniny.

• Hořčík (magnesium) – základní minerál lidského těla. Vyšší dávky je nutné konzultovat s lékařem. Nevhodný po 36. týdnu těhotenství, jelikož může utlumit děložní stahy během porodu.

 


Příbuzná témata