Únava v těhotenství

Únava patří mezi přirozené potíže těhotenství. Je způsobená hormonálními změnami, vysokými energetickými nároky organismu i zvýšenou potřebou vitamínů a minerálů. Příčinou únavy však může být také anémie (chudokrevnost), snížená funkce štítné žlázy nebo těhotenská cukrovka. Jde o zdravotní komplikace, které jsou v těhotenství poměrně časté a vyžadují sledování. Pokud se cítíte unavená, nebojte se požádat o pomoc své blízké, kteří vám jistě rádi pomohou.

Příznaky

• Slabost
• Zpomalené reakce
• Spavost
• Pocit nedostatku energie
• Nezájem, netečnost


Přirozený průběh

Většina žen pociťuje únavu jako náhlou ztrátu energie v časných stádiích těhotenství, protože jejich tělo se přizpůsobuje mimořádné zátěži vyvolané těhotenstvím. Únava ve většině případů trvá celý první trimestr, ale zhruba kolem 13. týdne pomalu začne ustupovat. Často se pak objevuje znovu ve třetím trimestru v důsledku nárůstu hmotnosti a zvýšených nároků na tělo. Únavu, která je způsobena chudokrevností, prozradí krevní test na zjištění hladiny železa, který vám na prenatální schůzce provede váš gynekolog. Běžně se provádí kolem 12. týdne a pak znovu kolem 28. týdne.


Kdy k lékaři

• Únava po odpočinku nebo spánku neustupuje

• Horečka

• Bolesti hlavy, kloubů nebo svalů

• Zvětšení a citlivost uzlin

• Poruchy paměti nebo výbavnosti

• Neurologické problémy (např. mravenčení končetin)


Jak pomůže lékárna?


Komplexní péče

Únavu v těhotenství lze řešit nejlépe odpočinkem, abyste tělu dopřála čas vypořádat se s velkou zátěží, kterou zrození dítěte představuje. V případě, že hlavním viníkem únavy je nízká hladina železa, je nutné tento stav řešit jeho doplněním. Nedostatek železa totiž způsobuje poruchy krvetvorby a přenosu kyslíku, může být příčinou neukončeného vývoje některých orgánů, nízké porodní hmotnosti a předčasného porodu. Dostatečné zásobení železem pomáhá zmírňovat porodní bolesti, zlepšuje poporodní rekonvalescenci a hojení, dítě si navíc z matčiných rezerv vytváří své vlastní zásoby železa na první měsíce života. Při prokázaném nedostatku železa vám ošetřující gynekolog předepíše perorální léky s jeho obsahem, které jsou hrazené pojišťovnou.


Co můžeme doporučit

• Hořčík (magnesium) – snižuje nervosvalovou dráždivost a zklidňuje. Je vhodný také při křečích a ztuhnutí svalů. Nevhodný po 36. týdnu těhotenství, jelikož může utlumit děložní stahy během porodu.
Z dalších přípravků lze v lékárně doporučit především vitamíny a minerály pro těhotné, které mají vyvážené složení a neobsahují další látky, jež by mohly mít negativní vliv na těhotenství či miminko.

• Železo – na podporu normální krvetvorby.

• Vitamín C – podporuje vstřebávání železa, denní dávka v těhotenství by neměla překročit 500 mg.

• Vitamíny skupiny B – zejména vitamíny B2, B3, B5, B6, které pomáhají snižovat únavu a vyčerpání.

• Multivitamíny pro těhotné – obsahují komplex vitamínů a minerálů včetně železa, vitamínu C, vitamínů skupiny B, které pomáhají překonat pocit únavy a vyčerpání.


Čemu se vyhnout v těhotenství

Kofein – kofein obsažený např. v kávě, černém nebo zeleném čaji
brání vstřebávání železa.


Tipy, další možnosti

Domácí test na železo – jde o krevní test přizpůsobený pro domácí
použití, který rychle odhalí nedostatek železa. Ten pak můžete
upravit změnou stravy nebo vhodným potravinovým doplňkem.
O postupu informujte svého gynekologa.


Režimová opatření

• Odpočiňte si, kdykoliv je to možné.

• Choďte brzy spát.

• Konzumujte potraviny bohaté na železo – např. tmavě zelenou
listovou zeleninu, maso, celozrnné pečivo a cereálie, luštěniny,
ořechy, švestkovou šťávu.

• Jezte potraviny bohaté na vitamín C – zvyšují vstřebávání železa
z potravy např. kiwi, jahody, červená paprika, brokolice,
petržel, citrusy.


Prevence

• Pijte hodně tekutin (2–2,5 l denně) – dehydratace je také
častou příčinou únavy.

• Dopřejte si lehká vyvážená jídla bohatá na vitamíny a minerály.

• Jezte častěji v malých porcích (5–7 jídel denně), rovnoměrně tak rozložíte energii.

• Věnujte se mírnému pohybu, pokud právě neodpočíváte.

• Choďte na čerstvý vzduch a větrejte.


Příbuzná témata