Zácpa v těhotenství

Zácpa je málo časté obtížné vyprazdňování stolice. Obvykle se o zácpě hovoří při méně než 1 stolici za 3 dny. Nejčastěji je způsobena nedostatečným příjmem tekutin, nízkým příjmem vlákniny ve stravě a také nedostatkem pohybu. Zpomalený průchod potravy trávicím ústrojím mohou způsobit i některé léky. A stejně tak i psychika – obzvlášť když opustíme klid a soukromí domácnosti, třeba na dovolené nebo při pobytu v nemocnici, tak se může zácpa také objevovat častěji.
V těhotenství se se zácpou setkáváme častěji vzhledem ke zpomalenému pohybu střev vlivem hormonů a také tlakem zvětšující se dělohy na střevo. Může se objevit také při nařízeném klidovém režimu, kdy je pohybu méně, než je běžně zvykem. K tomu dochází také přirozeně tím, že s rostoucím bříškem upouštíte od vašich sportovních a jiných aktivit. Častou příčinou zácpy v těhotenství je také užívání léků a doplňků stravy s obsahem železa. Také hemoroidy, které jsou v těhotenství častější, mohou být spojeny se zácpou.

Příznaky

• Obtížné vyprazdňování stolice
• Bolestivé vyprazdňování stolice
• Pocit neúplného vyprázdnění
• Pocit plnosti a tlaku v břiše
• Tuhá stolice
• Nadýmání
• Bolesti břicha


Přirozený průběh

Pravidelné vyprazdňování má každý z nás trochu jinak. Pro někoho může být normální chodit na stolici i třikrát denně, pro jiného zase jednou za 3 dny. Důležitým kritériem pro posouzení zácpy proto není jen frekvence, ale i pravidelnost a případná bolestivost. O zácpě tedy mluvíme, pokud se výrazně prodlouží běžná doba mezi stolicemi a vyprazdňování je obtížné a bolestivé. V případě úpravy stravy, pitného režimu a zařazení pohybu je opětovná úprava vyprazdňování poměrně snadná.

Kdy k lékaři

• Zácpa přetrvávající i přes léčbu, úpravu stravy a režimu
• Změna tvaru stolice (úzká, nitkovitá stolice)
• Pocit překážky při vyprazdňování
• Krev ve stolici
• Zácpa provázená bolestí
• Hubnutí
• Horečka, zvracení

Jak pomůže lékárna?


Komplexní péče

Hlavním opatřením v případě zácpy je zvýšený pitný režim a zvýšený příjem vlákniny. Ten je nezbytný také na podporu účinků vybrané léčby.

Co můžeme doporučit

Laktulóza – jde o sirup obsahující šetrnou látku, která se nevstřebává a působí jen ve střevě. Pomáhá do střeva přitahovat vodu, a tak změkčuje stolici a usnadňuje její odchod. Příznivě ovlivňuje i složení střevní mikroflóry. K plnému nástupu účinku jsou obvykle třeba 2–3 dny. Může se používat i dlouhodobě, pak se podává jednou denně, vždy nejlépe ráno.

Glycerinové čípky – usnadňují odchod stolice při zácpě díky tomu, že ji změkčují. Jejich účinek přichází do 10–20 minut, a proto jsou vhodné k velmi rychlé úlevě.

Čemu se vyhnout v těhotenství

Projímadla – podráždí sliznici střeva a při jejich použití dochází k vyprázdnění celého tlustého střeva. Po jejich použití obvykle trvá delší dobu, než se střevo opět naplní, aby mohlo dojít k přirozenému nucení na stolici. Jejich časté používání vede také ke zvýšeným ztrátám minerálů a stopových prvků. Proto jejich používání může doporučit jen lékař po důkladném zvážení situace.

Projímavé bylinné čaje s obsahem listu senny a dalších projímavých bylin – nejsou vhodné pro dlouhodobé užívání. Jejich nadměrné a časté používání může vézt ke ztrátám minerálů a stopových prvků.

Černý čaj – díky obsaženým tříslovinám může být příčinou obtíží.

Tipy, další možnosti

Psyllium – jde o vlákninu ze semen jitrocele indického. Velmi dobře na sebe váže vodu, bobtná, a tím zvětšuje objem stolice. Stolici tak změkčuje a usnadňuje vyprazdňování. Aby mohlo dobře působit, je třeba jej dostatečně zapít.

Lněné semínko – kromě omega-3 mastných kyselin obsahuje také velké množství vlákniny a slizů, a tím pomáhá změkčovat stolici a zlepšovat tak vyprazdňování. Sáhněte raději po nemletém lněném semínku. Můžete ho konzumovat jen tak, nebo ho přidat například do jogurtu či ovocného smoothie.

Probiotika – dodají do trávicího ústrojí probiotické kmeny bakterií. Pokud jsou ve střevě ty správné bakterie, je pak lépe chráněno před možnými trávicími obtížemi.

Režimová opatření

• Dostatečně pijte. Nejlepším nápojem je čistá voda či ovocné čaje. Pozor na černý čaj – díky obsaženým tříslovinám může zácpu ještě zhoršovat.

• V případě aktuálních obtíží vybírejte z ovoce například čerstvé či kompotované hrušky a švestky. Velmi dobře fungují také sušené švestky a fíky.

• Naopak omezujte bílé pečivo, rýži, těstoviny. Pozor také na hořkou čokoládu.

• Nezapomínejte také na pravidelný pohyb, nejlépe formou každodenních procházek.

• Mějte pravidelný režim vyprazdňování. Ranní vyprazdňování můžete podpořit sklenicí teplé nebo vlažné vody hned po probuzení.


Prevence

• Jezte pravidelně v menších porcích.
• Vybírejte stravu bohatou na vlákninu, jako je ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné obiloviny, ořechy a semínka (lněné semínko, chia).
• Přiměřeně a pravidelně se hýbejte.
• V případě nucení na stolici vyprazdňování neodkládejte.


Příbuzná témata

Články k tématu

Intolerance neboli nesnášenlivost laktózy

Rádi byste si pochutnali na zmrzlině, mléčném koktejlu nebo na sklenici vychlazeného mléka, ale raději si mléčné výrobky odepřete, protože vám po nich není více

Jarní detox zvládne každý

Příchod jara mnoho z náš považuje za určitý restart. Je typické probrat šatník nebo provést důkladný jarní úklid a zbavit se nepotřebných věcí. Takový jarní více

Nadýmání

Nadýmání je zvýšené množství plynů ve střevech, které je obvykle provázené pocitem tlaku nebo bolestí v břiše. více