Zácpa v těhotenství

Zácpa je málo časté obtížné vyprazdňování stolice. Obvykle se o zácpě hovoří při méně než 1 stolici za 3 dny. Nejčastěji je způsobena nedostatečným příjmem tekutin, nízkým příjmem vlákniny ve stravě a také nedostatkem pohybu. Zpomalený průchod potravy trávicím ústrojím mohou způsobit i některé léky. A stejně tak i psychika – obzvlášť když opustíme klid a soukromí domácnosti, třeba na dovolené nebo při pobytu v nemocnici, tak se může zácpa také objevovat častěji.
V těhotenství se se zácpou setkáváme častěji vzhledem ke zpomalenému pohybu střev vlivem hormonů a také tlakem zvětšující se dělohy na střevo. Může se objevit také při nařízeném klidovém režimu, kdy je pohybu méně, než je běžně zvykem. K tomu dochází také přirozeně tím, že s rostoucím bříškem upouštíte od vašich sportovních a jiných aktivit. Častou příčinou zácpy v těhotenství je také užívání léků a doplňků stravy s obsahem železa. Také hemoroidy, které jsou v těhotenství častější, mohou být spojeny se zácpou.

Příznaky

• Obtížné vyprazdňování stolice
• Bolestivé vyprazdňování stolice
• Pocit neúplného vyprázdnění
• Pocit plnosti a tlaku v břiše
• Tuhá stolice
• Nadýmání
• Bolesti břicha


Přirozený průběh

Pravidelné vyprazdňování má každý z nás trochu jinak. Pro někoho může být normální chodit na stolici i třikrát denně, pro jiného zase jednou za 3 dny. Důležitým kritériem pro posouzení zácpy proto není jen frekvence, ale i pravidelnost a případná bolestivost. O zácpě tedy mluvíme, pokud se výrazně prodlouží běžná doba mezi stolicemi a vyprazdňování je obtížné a bolestivé. V případě úpravy stravy, pitného režimu a zařazení pohybu je opětovná úprava vyprazdňování poměrně snadná.

Kdy k lékaři

• Zácpa přetrvávající i přes léčbu, úpravu stravy a režimu
• Změna tvaru stolice (úzká, nitkovitá stolice)
• Pocit překážky při vyprazdňování
• Krev ve stolici
• Zácpa provázená bolestí
• Hubnutí
• Horečka, zvracení

Jak pomůže lékárna?


Komplexní péče

Hlavním opatřením v případě zácpy je zvýšený pitný režim a zvýšený příjem vlákniny. Ten je nezbytný také na podporu účinků vybrané léčby.

Co můžeme doporučit

Laktulóza – jde o sirup obsahující šetrnou látku, která se nevstřebává a působí jen ve střevě. Pomáhá do střeva přitahovat vodu, a tak změkčuje stolici a usnadňuje její odchod. Příznivě ovlivňuje i složení střevní mikroflóry. K plnému nástupu účinku jsou obvykle třeba 2–3 dny. Může se používat i dlouhodobě, pak se podává jednou denně, vždy nejlépe ráno.

Glycerinové čípky – usnadňují odchod stolice při zácpě díky tomu, že ji změkčují. Jejich účinek přichází do 10–20 minut, a proto jsou vhodné k velmi rychlé úlevě.

Čemu se vyhnout v těhotenství

Projímadla – podráždí sliznici střeva a při jejich použití dochází k vyprázdnění celého tlustého střeva. Po jejich použití obvykle trvá delší dobu, než se střevo opět naplní, aby mohlo dojít k přirozenému nucení na stolici. Jejich časté používání vede také ke zvýšeným ztrátám minerálů a stopových prvků. Proto jejich používání může doporučit jen lékař po důkladném zvážení situace.

Projímavé bylinné čaje s obsahem listu senny a dalších projímavých bylin – nejsou vhodné pro dlouhodobé užívání. Jejich nadměrné a časté používání může vézt ke ztrátám minerálů a stopových prvků.

Černý čaj – díky obsaženým tříslovinám může být příčinou obtíží.

Tipy, další možnosti

Psyllium – jde o vlákninu ze semen jitrocele indického. Velmi dobře na sebe váže vodu, bobtná, a tím zvětšuje objem stolice. Stolici tak změkčuje a usnadňuje vyprazdňování. Aby mohlo dobře působit, je třeba jej dostatečně zapít.

Lněné semínko – kromě omega-3 mastných kyselin obsahuje také velké množství vlákniny a slizů, a tím pomáhá změkčovat stolici a zlepšovat tak vyprazdňování. Sáhněte raději po nemletém lněném semínku. Můžete ho konzumovat jen tak, nebo ho přidat například do jogurtu či ovocného smoothie.

Probiotika – dodají do trávicího ústrojí probiotické kmeny bakterií. Pokud jsou ve střevě ty správné bakterie, je pak lépe chráněno před možnými trávicími obtížemi.

Režimová opatření

• Dostatečně pijte. Nejlepším nápojem je čistá voda či ovocné čaje. Pozor na černý čaj – díky obsaženým tříslovinám může zácpu ještě zhoršovat.

• V případě aktuálních obtíží vybírejte z ovoce například čerstvé či kompotované hrušky a švestky. Velmi dobře fungují také sušené švestky a fíky.

• Naopak omezujte bílé pečivo, rýži, těstoviny. Pozor také na hořkou čokoládu.

• Nezapomínejte také na pravidelný pohyb, nejlépe formou každodenních procházek.

• Mějte pravidelný režim vyprazdňování. Ranní vyprazdňování můžete podpořit sklenicí teplé nebo vlažné vody hned po probuzení.


Prevence

• Jezte pravidelně v menších porcích.
• Vybírejte stravu bohatou na vlákninu, jako je ovoce, zelenina, luštěniny, celozrnné obiloviny, ořechy a semínka (lněné semínko, chia).
• Přiměřeně a pravidelně se hýbejte.
• V případě nucení na stolici vyprazdňování neodkládejte.


Příbuzná témata

Články k tématu

Zácpa

Každý z nás má poněkud odlišnou představu o tom, co je to zácpa. Pro někoho jsou to málo početné stolice, někdo zneklidní, nemá-li stolici každý den, pro jiného

Nadýmání

Nadýmání je zvýšené množství plynů ve střevech, které je obvykle provázené pocitem tlaku nebo bolestí v břiše.

O pár kilo lehčí…

Shodit pár kilogramů je jedním z nejčastějších novoročních předsevzetí. Jestliže jste se rozhodli udělat něco se svojí váhou i vy, rádi vás ve vašem úsilí