Příprava na porod

Jak přesně bude porod probíhat, se bohužel nikdy nedá přesně předvídat a naplánovat. Ale rozhodně můžete podniknout několik přípravných kroků, které vám během porodu pomohou. Přečtěte si o nich v novém článku na Dr.Max BABY.

  1. Speciální doplňky stravy a pitného režimu
    V posledních týdnech před porodem přirozeně dochází k mohutnému rozvolňování vazivové tkáně, a to nejenom v oblasti pánve, ale v celém těle. To sice může zapříčinit nepříjemné bolesti zad a kříže, pro uvolnění pánve je však toto rozvolňování vaziva nezbytné a je namístě je dále podporovat. K tomu mohou přispět některé čaje a doplňky stravy:
  • Čaj z listů maliníku
    Koupíte jej v lékárně, nemá výraznou chuť a pro většinu žen nebývá problém jej v posledních týdnech před porodem popíjet. Všeho moc škodí, takže optimální množství jsou asi 3–4 šálky denně, ne více.
    Výluh z maliníkového listí navíc podporuje látkovou výměnu a střevní peristaltiku. Může tedy sekundárně přispět i mechanicky, protože díky uvolnění tlustého střeva vznikne v pánevní oblasti více místa. Tlusté střevo leží vedle dělohy a pohyb střev tak aktivuje i děložní svalstvo. Z těchto důvodů se čaji z maliníku připisují podpůrné účinky pro začátek porodu.

  • Lněná semínka
    Efekt 1 polévkové lžíce rozdrcených lněných semínek denně se podobá účinkům maliníkového čaje. Olej v semínkách podporuje činnost střev, která druhotně stimuluje děložní činnost. Lněná semínka však nemají vyvolat průjem, pouze podporovat pravidelné vyprazdňování. Je třeba též navýšit denní příjem tekutin alespoň na 2,5–3 litry, jinak by se mohla dostavit zácpa. Obecně to platí téměř o všech doplňcích stravy na podporu střevní peristaltiky – od oblíbeného psyllia přes laktulózu až po otruby nebo rozpustnou vlákninu. Všechny uvedené podpůrné prostředky pro správnou funkci střev jsou vhodné i během těhotenství. Jejich efektivita je však podmíněna dostatečným pitným režimem.

     
  1. Masáž hráze
    Pánevní hráz je oblast mezi vagínou a konečníkem, měkká poddajná tkáň, která se v okamžiku porodu maximálně napíná a často musí být nastřižena, aby se neroztrhla (hladký nástřih se hojí lépe než nepravidelné natržení).

    Pravidelná masáž této oblasti speciálním olejem (typicky ve složení třezalkový olej, olej z pšeničných klíčků, s přídavkem šalvěje nebo růže) pomůže hráz lépe prokrvit a posílit její pružnost, ale také tím snížit riziko nutnosti nástřihu.

    Jak masírovat pánevní hráz

    Zhruba 6 týdnů před termínem porodu můžete za dodržení všech hygienických pravidel začít.
    Naneste si několik kapek oleje určeného k masáži hráze pánevního dna na prsty a nejdříve jeden, později dva až tři prsty vsuňte asi tři centimetry do vagíny a masírujte ve tvaru písmene „U“ tkáň mezi zadní stěnou vagíny a konečníkem. Denně stačí méně než 5 minut takové masáže, aby se vaše pánevní dno stalo pružnějším.
  1. Nácvik s EPI-NO a Aniballem
    EPI-NO nebo Aniball jsou komerční názvy pomůcky, která pomáhá stimulovat svaly pánevního dna a roztahovat hráz.

    Tato pomůcka vypadá jako malý nafukovací balonek ve tvaru přesýpacích hodin, ke kterému je připevněna hadička zakončená balonkem na ruční nafukování.

    Metoda je následující. Balonek za dodržení všech hygienických podmínek natřete lubrikačním gelem a vsuňte do vagíny. Ručním balonkem pomůcku mírně nafoukněte a pokuste se jej vytlačit. Postupně při dalších pokusech nafukujte balonek vždy o něco víc. Vaším cílem by mělo být bezproblémové vytlačení balonku o obvodu 30 cm. K takové hodnotě se nedopracujete za jeden den nácviku, spíš za několik týdnů. Začátek cvičení s pomůckou by neměl nastat dříve než ve 36. týdnu těhotenství. Svá cvičení a nejlepší výsledek (obvod) zapište rovněž do přijímacího dotazníku v porodnici při vstupním vyšetření k porodu nebo o něm alespoň informujte svou porodní asistentku a lékaře.

    TIP: Nikdy nepoužívejte olejový lubrikant, znehodnotil by materiál balonku. Postupně by došlo ke zteření materiálu a mohl by samovolně prasknout při nafukování.
  1. Meditace a dýchání
    Nemusíte být zrovna fanoušek ezoteriky, ale určitá forma duševního zklidnění a prodýchávací cvičení se vám budou u porodu velmi hodit.

    Konkrétních metod je několik, v zásadě jde o chvíle cíleného odpočinku, vědomě hlubokého dýchání, uvolnění svalů a uvolnění mysli.

    Porod pro ženu představuje nejen fyzicky, ale i psychicky nesmírně náročný výkon. Nervozita a obavy jsou zcela přirozené a s těmito emocemi je lepší vědomě pracovat než je odsouvat a neřešit. Věnujte sama sobě každý den alespoň 10 minut na malé meditační cvičení, které může vypadat docela prostě. V příjemné poloze v tichosti praktikujte hluboké dýchání, snažte se rozpoznat svoje skutečné emoce ohledně nadcházejícího porodu a reagujte na ně.

    Pokud by vaše obavy a pochybnosti dosahovaly nepřiměřené intenzity, neváhejte se o svých pocitech poradit se svým ošetřujícím gynekologem, praktickým lékařem nebo psychologem. Rovněž můžeme doporučit služby a kurzy prenatální poradny New Mama paní doktorky PhDr. Markéty Školoudové, porodní asistentky a psycholožky, která působí ve dvou špičkových pražských porodnicích – U Apolináře a v Ústavu pro péče o matku a dítě v Podolí. Pro více informací navštivte webové stránky newmama.cz.

Jak to probíhá v porodnice, co vás čeká a kdo je kdo? Připravili jsme pro vás stručného průvodce zde