Diabetici a horké letní dny

Dodržování pitného režimu je důležité pro správné fungování organismu, je však potřeba věnovat pozornost výběru nápojů.

Kolik pít

Často můžete slyšet ne zcela správné doporučení pít nejméně tři litry vody denně. Je sice pravda, že vaše tělo potřebuje při běžném fungování denně přibližně tři litry tekutin, ale to je včetně vody přijaté ve formě potravin a vody vznikající při látkové přeměně v organismu. Téměř všechny potraviny obsahují určitý podíl vody a také tato voda se do denního příjmu tekutin započítává. Hodně vody přijímáte zejména konzumací zeleniny, ovoce, polévek, mléka, jogurtových nápojů apod. Při vhodně sestaveném jídelníčku stačí za běžných okolností denně vypít cca 1,5–2 litry. Více tekutin potřebujete v horkých dnech, při fyzické zátěži či při nemoci. Pít byste měli průběžně v rozumných dávkách během celého dne, pití velkého množství tekutin naráz není vhodné. Jednoduchým a jednoznačným indikátorem dostatečného pitného režimu je barva moči, pokud je tmavá, měli byste příjem tekutin zvýšit.

Co pít

Nejvhodnější a nejpřirozenější tekutinou je čistá voda, která má nulovou energetickou hodnotu, a tělu tak nedodává zbytečné kalorie. Pokud vám čistá voda nechutná, můžete si ji ochutit citronovou šťávou či mátou, zkusit můžete i jiné ovoce a bylinky. Vodu můžete pít kohoutkovou nebo balenou, své místo mají v pitném režimu i přírodní minerální vody. Pro každodenní pití vybírejte slabě či středně mineralizované vody, které klidně můžete pít dlouhodobě. K naplnění pitného režimu mohou dále sloužit neslazené čaje, ovocné, ale i černé, zelené nebo bylinné. Nejen při hubnutí lze doporučit i pití kávy, nejlépe ve formě espressa, filtrované kávy nebo kvalitní instantní kávy. Pokud do kávy nepřidáte cukr, mléko ani jiné přísady, je její energetická hodnota nulová. Malé množství mléka si do kávy samozřejmě přidat můžete, pozor si však musíte dát na velké kávy plné mléka, smetany, sirupů a dalších přísad, jejichž energetická hodnota už se může vyrovnat celému hlavnímu jídlu.

DALŠÍ ČLÁNKY

Sledujte nás na facebooku