Pitný režim při diabetu

Správný pitný režim diabetika je nesmírně důležitý, ale vlastně se u zaléčeného diabetika nijak neliší od vhodného pitného režimu každého člověka se zdravou životosprávou. Jak by tedy měl vypadat, si můžete přečíst v novém článku Dr.Max DIA.

dia_napoje

Proč je důležitý pitný režim při diabetu

Voda v našem těle tvoří více než polovinu naší hmotnosti a slouží jako prostředí pro biochemické reakce, které neustále v našem organismu probíhají, ve všech jeho systémech – v trávicím a dýchacím ústrojí, v nervové a kardiovaskulární soustavě, ale třeba i v kůži.

Dehydratace neboli nedostatek vody v organismu způsobuje malátnost, únavu, bolest hlavy, změny nálad, nervozitu a s postupující dehydratací se spouští další nepříznivé procesy, které mohou vést až ke kolapsu. V teplých letních dnech nebo při zvýšené fyzické námaze stačí i menší nedostatek tekutin a organismus se dostává do potíží.

U diabetiků spočívá hlavní riziko v tom, že glukóza na sebe váže vodu, takže při špatně kompenzovaném diabetu dochází k vylučování glukózy močí. Pokud tedy diabetik nedoplňuje tekutiny, odvodňuje se jeho tělo ještě rychleji, než je tomu u běžné populace.

Stejně jako se musí hlídat množství cukru v potravě, hlídá se samozřejmě i u nápojů. Hladinu krevního cukru mohou rozkolísat slazené nápoje, ale také destiláty, které sice neobsahují tolik cukrů, avšak značně zatěžují jaterní buňky, které pak nesprávně hospodaří s glykogenem (zásobním cukrem).

Jak by měl vypadat pitný režim diabetika

Pokud souběžně neprobíhá léčba onemocnění srdce nebo ledvin, doporučený objem tekutin se pohybuje mezi 1,5 – 2,5 litry denně, rovnoměrně rozprostřených do celého dne. Ke kontrole velmi dobře slouží barva moči, pokud je světlá, je tělo správně zavodněno, pokud je tmavá, už dochází k mírné dehydrataci a je nezbytné doplnit tekutiny. Při pozorování je potřeba rovněž zohlednit případné další užívané léky.

Lidé ve vyšším věku také obvykle mají menší pocit žízně a měli by si dávat větší pozor na dodržování pitného režimu. U diabetiků to platí dvojnásobně.

Základem pitného režimu je voda, ať už z kohoutku, nebo balená, nejlépe neperlivá stolní voda. Pro dlouhodobé doplňování tekutin jsou vhodné také slabé čaje a slabě mineralizované (pramenité) vody s obsahem minerálů do 500 mg/l. Pozor na minerálky s vyšším obsahem sodíku, který může zvyšovat zátěž organismu u lidí s poruchami srdce nebo vysokým krevním tlakem.

Do pitného režimu diabetika nepatří slazené nápoje. Obsahují jednoduché cukry, které se vstřebávají téměř okamžitě a rychle zvýší glykémii. Pozor také na ovocné šťávy, a to včetně domácích. Ovocná šťáva přirozeně obsahuje vysoké množství cukrů, i pokud není uměle doslazena. To platí také pro ovocné džusy.

Sycené (perlivé) nápoje mohou způsobovat nadýmání a překyselení žaludku. Zvláště nevhodné jsou pro diabetiky se sklonem k překyselování žaludku (CO2 po vstřebání vede k prohloubení potíží).

TIP: Kofeinové nápoje, ale také černý a zelený čaj, které obsahují tein, látku téměř identickou s kofeinem, působí močopudně a tak urychlují odvodňování organismu. Proto by každý šálek kávy nebo černého a zeleného čaje měla doprovázet sklenice vody, která se nezapočítává do celkového denního příjmu tekutin, protože kompenzuje odvodnění kofeinovým nápojem.

A co alkohol? Jedna sklenka piva či vína je zdánlivě neškodná, ale vždy mějte na paměti, že alkohol je pro diabetiky opravdu zrádný. Tvrdý alkohol i pivo obsahují velké množství cukru, víno, zejména sušší odrůdy, jsou na tom o trošku lépe, ale skutečně jen o trošku. Navíc s každou vypitou skleničkou naskakuje hladina krevního cukru a glykémii nezachrání ani zajedení alkoholu. Nejde však jen o cukr v alkoholu, odbourávání alkoholu destabilizuje jaterní činnost a dochází k pozastavení štěpení zásobního cukru glykogenu.

Také po každé pohybové aktivitě doplňte tekutiny. Podle náročnosti aktivity nejméně 0,3 l, klidně i více. Po sportu můžete zařadit i nápoje s malým obsahem cukru, třeba ředěný džus. Nezapomeňte však vždy přidat také malou (a vyváženou) svačinu.

Vypočtěte si svou potřebu tekutin

Výpočet je jen velmi orientační a skutečná potřeba tekutin závisí na mnoha faktorech, například na dalších přidružených onemocněních, ale také na teplotě vnějšího prostředí, aktuální fyzické zátěži a dalších, nicméně pro rychlou kontrolu se vyplatí si vzoreček pamatovat:

Váš objem pitného režimu je minimálně 0,4 litru na 10 kg hmotnosti/den. Další, trošku přesnější výpočet je: 30 ml na každý kilogram váhy.

Z toho vyplývá, že lidé s nadváhou nebo přímo obezitou by měli adekvátně navýšit svůj denní příjem tekutin, aby zajistili svému organismu šanci na správné fungování.

Pravidlo „všeho s mírou“ platí i u pitného režimu, nárazové nebo nadměrné pití přetěžuje ledviny a neprospívá ani srdci nebo játrům. Naše tělo tak může ztrácet důležité minerály a následkem toho se mohou vyskytovat svalové křeče, nevolnost, poruchy krevního oběhu nebo otoky. Při diabetu je ale zásadní optimální množství tekutin, aby tělo mohlo správně fungovat.

 

DALŠÍ ČLÁNKY

Sledujte nás na facebooku