Mýty o těhotenství

Rozebrali jsme pro vás nejčastější mýty spojené s těhotenstvím. Zjistěte, které z nich jsou úplné nesmysly a na kterých je zrnko pravdy.

  1. Mýtus: Když během těhotenství užíváte potravinové doplňky s vitaminy a minerály, narodí se vám dítě s vysokou porodní vahou
    Není to pravda. Vitaminové tabletky určené pro těhotné ženy zaručí, že dítě dostane všechny potřebné vitaminy a minerály (někdy také omega-3 a omega-6 mastné kyseliny), které potřebuje ke správnému vývoji a růstu. To znamená, že potravinové doplňky částečně pomohou dítěti ke zdravému vývoji. Automaticky to však neznamená, že budete rodit čtyřkilové miminko.

    Porodní váha vašeho dítěte se odvíjí od celé řady faktorů. Velkou roli hraje například dědičnost, ale také celková zdravotní kondice obou rodičů, průběh těhotenství, životní prostředí, ve kterém žijí, ale například i poloha dítěte v děloze.

    Pokud má vaše miminko předpoklady k vyšší porodní váze, beztak se narodí velké a naopak, vitaminy nejsou všemocné.

  2. Mýtus: Jediný léčivý přípravek, který můžete užívat během těhotenství, je paralen
    Tohle je pravda pouze napůl. Ano, paralen skutečně můžete během těhotenství užívat, protože účinná látka paracetamol je poměrně šetrná a neublíží miminku. Ale existuje spousta dalších léčivých přípravků, jejichž léčivých schopností můžete v těhotenství využít. Některé z nich jsou volně dostupné, jiné vám předepíše lékař. Paralen rozhodně není jediný.

    Více se o této problematice dočtete v knížce Průvodce léky v těhotenství, kterou připravili odborníci z lékáren Dr.Max společně s lékaři z Ústavu pro péči o matku a dítě Praha – Podolí. Najdete v ní všechny běžné zdravotní obtíže během těhotenství a rovněž léčiva (pod běžnými komerčními názvy, tak, jak je najdete v lékárně), která můžete užívat, i léky, kterým se vyhnout obloukem.

    Více o knížce Průvodce léky v těhotenství si můžete přečíst zde. Publikaci seženete v lékárnách Dr.Max a v e-shopu zde.

  3. Mýtus: Během těhotenství nesmíte jíst sushi
    Ano, ale platí to pouze pro sushi se syrovým masem. Tradiční japonské sushi, které sestává z plátku syrové ryby, rýže a mořské řasy, nelze v těhotenství doporučit. Syrová ryba může být potenciálním zdrojem bakteriální nákazy. U dospělého člověka taková infekce není závažná, maximálně budete mít průjem, ale pro nenarozené miminko může být fatální.

    Platí to také o tatarském bifteku a obecně o kterémkoliv pokrmu obsahujícím syrové maso. Platí to dokonce pro plísňové sýry, nikdy totiž nemůžete zcela vyloučit riziko, že se v potravině kromě sýrařské plísně nenachází ještě nějaká jiná.

    Nedoporučuje se ani konzumace fermentovaných potravin. Ale dobrá zpráva je, že sushi si můžete dopřát ve vegetariánské verzi, kdy syrovou rybu nahradí například avokádo, okurka nebo bílá ředkev.

  4. Mýtus: Během těhotenství byste měla jíst za dva
    To je úplná hloupost. Správně by ta poučka měla znít: Jezte dvakrát zdravěji. Vynechte smažené a fritované pokrmy, omezte sladkosti a potraviny se ztuženým rostlinným tukem, nepřehánějte to se solí a omezte kofein na dvě kávy denně. Alkohol a cigarety vynechte úplně.

    Naopak se snažte do jídelníčku denně zařadit zdravé tuky, kvalitní maso, mléčné výrobky, celozrnné pečivo a velkou porci ovoce a zeleniny. K pití volte čistou vodu nebo ovocné čaje.

    Více informací o vhodné skladbě jídelníčku během těhotenství najdete v článku zde.

  5. Mýtus: V těhotenství nesmíte cvičit
    Není to pravda. Záleží ovšem na tom, jak jste cvičila před otěhotněním a jaká je vaše skutečná fyzická kondice. Pokud jste před otěhotněním intenzivně sportovala, klidně si můžete dopřát menší pohybovou aktivitu. Pokud jste se před těhotenstvím žádnému sportu nevěnovala, v těhotenství to nedohánějte. Zbytečně byste svůj organismus vystavovala nadměrné zátěži.

    Navíc ne všechny sporty jsou v těhotenství vhodné. Vyhněte se těm druhům, které ze své podstaty přinášejí otřesy těla, jako basketbal nebo volejbal, kde se skáče, navíc existuje riziko zásahu míčem do bříška. Ani cyklistika není příliš vhodná, silniční je riziková kvůli možné kolizi s autem a treková zase znamená otřesy těla. Volte sportovní aktivity s ohledem na bezpečnost, ideálně přímo určené pro těhotné ženy. Nabízí se kupříkladu těhotenská jóga, těhotenské pilates, procházky nebo aquaerobic pro těhotné.

    Pohyb vám a vašemu miminku velmi prospívá. Dokonalé okysličení a prokrvení vašeho těla je pro miminko pozitivní a pohyb na čerstvém vzduchu je blahodárný pro vaši psychiku.
  6. Mýtus: To, jestli čekáte kluka nebo holku, se pozná podle tvaru bříška nebo vašeho vzhledu
    Toto není pravda. Tvar bříška není nijak ovlivněn pohlavím dítěte a subjektivní pocit „krásy“ nesouvisí s tím, co se vám narodí. Přesto jsou tyhle babské metody pro určení pohlaví stále populární a během těhotenství je určitě mnohokrát uslyšíte.

Zůstaňte nad věcí
Nejenom u miminkovských proroků, ale se všemi doporučeními a lidovými moudry nebo dobrými radami kamarádek.

Každý člověk je jiný, každé těhotenství je jiné a nic není univerzální pravda. Snažte se dobře jíst, hodně odpočívat, choďte na čerstvý vzduch a buďte v pohodě. Lepší recept na pohodové těhotenství zatím nikdo nevymyslel.

Víte, že kmenové buňky svého dítěte z tzv. pupečníkové krve můžete uschovat a později využít při léčbě celé řady onemocnění? Jak přesně pomáhá pupečníková krev zachraňovat lidské životy se dozvíte zde.